Ponoć downi to sie "fajrowało" (świętowało) łod Wilije do Trzech Kroli, ale to musiało być "hań downo" (bardzo dawno temu), bo nawet jo już tego niy pamiyntom. Potym łostało ino tela, co mielimy tak dugo "feryje" (wakacje). A w "zilwestra" (sylwestra) porzonni ludzie szli we wiecor do kościoła, coby porzykać do Ponboczka.

Już pod koniec 1909 r. w cajtongu "Dziynnik Ślonski" napominali: "Wielkim nierozumem jest wyprawianie hałasu w nocy noworocznej". Że to niy po bożymu, bo ino pogany tak robiom. Ale "larmo" (hałas) i tak było wielke - jedni szczylali z "luftbiksow" (wiatrówek), inksi "smykali" (włóczyli) sie "po łożartymu" (po pijanemu) i "napasztowali" (zaczepiali) wszyskich. Ale nojgorsi byli ci, kerzi wynosiyli z "gruby" (kopalni) dynamit i probowali cośik "szpryngnońć" (wysadzić w powietrze). Zawdy w zilwestra wyleciały "do luftu" (w powietrze) jakiś chlywik abo komorka na wongel. Pewnikym cołko noc niy spali "ficywyrty i ficywyrtki" (dozorcy i dozorczynie), kerzi musieli "wachować" (pilnować) familokow i "wulc-hałzow" (domów sypialnych).

Z tańcowania było "psinco"

Ani moje starziki, ani łojce nikaj niy chodziyły w zilwestra, coby potańcować. Mamulka z łojcym szli "amizyrować" (zabawić się) roz na rok z kamratami z kościelnego choru. Mamulka śpiywała w niym jeszcze "za frele" (będąc panną), bo miała gryfny głos. Co do łojca to sie godało, że mu kedyś "elefant" (słoń) nadepnył na ucho i beztoż niy śpiywoł, co tymu chorowi wyszło na dobre. Przed zabawom, pora dni noprzod, szykowało sie łachy, do starych prziszywało "borty" (lamówki), "szlajfy" (kokardy), "szpicki" (koronki) i robiyło ś nich keby nowe, bo coby kożdy rok cośik se "sprawić" (kupić), żodnego niy było stykać. Mamulka miała jedne szczewiki do tańcowanio - zamtowe, corne na "kromfleku" (też "abzacu" - obcasie), ale trza je było dać podzelować. Miały być "fertich" (gotowe) w sobota po połedniu, kej sie szło z roboty (bo downi robiyło sie w kożdo sobota, ino trocha krotsi). A że łojcowi było po drodze, toż mioł je prziniyś do dom. I przinios - corne, zamtowe, na abzacu, ale ło śtyry numery za wielke. A tu wiecor, wszysko pozawiyrane i z tańcowania było "psinco" (figa z makiem).

Starzik z łojcym wziyni sie na sposob

Godało sie, co stary rok niy chce sie "ponknońć" (usunąć) i skuli tego "wynokwio" (wymyśla) łostomajte "bozny" (psoty). Kej sie ino "zećmiło" (ściemniło), niywstydne "pachoły" (wyrostki) wyłaziyły na dwor i wyciongały fortki, dźwiyrze z siyni abo "lauby" (altany), "wrota" (drzwi w stodole albo brama przy ogrodzeniu) i "smycyły" (taszczyły) je na drugi koniec wsi. Nojgorsi było, kej bez noc "straciyły" (zgubiły) sie dźwiyrze łod "haźlika" (ustępu), bo musicie wiedzieć, co haziel w doma mioł mało fto. Za poczebom chodziyło sie do drzewianego klozetu, kery stoł wele chałpy i mioł w dźwiyrzach, ale na wiyrchu, łokrongło dziura abo serducho. Tela z tych boznow było pożytku, co ludzie mieli łod rana fajny szpacer, kej szukali, co jejich, a "wicmany" (żartownisie) probowali "sfalić" (zrzucić winę) na stary rok. Starzik z łojcym wziyni sie na sposob i we wiecor sami wyciongali fortka i wrota, a potym zapinali "ketom" (łańcuchem) z "zadku" (tyłu) chałpy, za "hasiokym" (śmietnikiem).

Z farorzym chodziył "bożyduda"

Były tyż take miglance, kere poradziyły łozebrać cołki "drabiniok" (wóz drabiniasty) abo "fora" (furmanka) i słożyć je na dachu łod stodoły. A roz, kej do chałpy "przikludziył" (przyprowadził) sie jedyn "auslynder" (przyjezdny), kerymu wszysko "zawodzało" (przeszkadzało), a do tego był zowistny i zymstliwy, niyznane sprawce wlazły mu na dach i zakryli komin rubom szybom. Kej "nahajcowoł" (zapalił w piecu), to zaniym sie "skapnył" (zorientował), wszysko w chałpie łoblepione było sadzami. Bywało tyż, co w łostatni dziyń roku mode dziołchy zamalowowały łokna w chałpach karlusow wopnym, ale ino "chacharow" (łobuzów) i "starych purtow" (zgryźliwych starców).

Kole Godnych Świyntow i Nowego Roku była kolynda. I niy nawiedzały nos, jak było przodzi, poprzeblykane kolyndniki z gwiozdom, ino farorz abo kapelonek. Z farorzym chodziył "bożyduda" (organista), a z kapelonkym "kapistranty" (ministranci). To był "richtich" (naprawdę) sondny dziyń. Jak ftoś mioł w doma "kocher" (kuchenka na "bryna" abo "brynszpyrytus" - denaturat, później też elektryczna), to sie trocha pośniodało, bo blacha z pieca była pomalowano "zilberbronzom" (srebrzanką) i coby jom niy "pokidać" (polać), nic sie niy warzyło. Wszysko musiało być perfekt - narychtowane hefty do religie, świyncono woda, krziż i dwa "lojchtry" (świeczniki, a "kromlojchter" to żyrandol), a na boku kantycki z kolyndami i pastorałkami (moje z 1883 roku som pisane po polsku i majom 704 strony), bo downi śpiywało sie kolyndy tyż w doma, niy ino w kościele. A jak ksiynżoszek wyleźli, to na zeslu abo stołku, kaj siedzieli, musiała se "zicnońć" (usiąść) modo frelka, bo ponoć wtynczos było "zicher" (pewne), co sie gibko "wydo" (wyjdzie za mąż).

A na Nowy Rok, tak jak dzisiej, wszyskym sie "winszowało" (składało życzenia). Toż jo Wom tyż winszuja na "bezrok" (przyszły rok), cobyście se nawzajym przoli: starzik starce, łojciec mamulce, karlus swoji frelce, a bajtlom kożdy.

Monika Tutak-Goll poleca
Czytaj teraz
Więcej
    Komentarze
    Barbara Szmatloch to Wasz największy skarb. Uwielbiam jej śląskie felietony. Kiedy mama opowiadała co się wyrabiało w Sylwestra nie wierzyłam, Pozdrawiam serdecznie pani Basiu, zdrowia życzę i czekam na dalsze perełki.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0