Jaka to orkiestra?

Mistrzowie opowiadają

Wybitni dyrygenci i kompozytorzy opowiadają o Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Wojciech Kilar

Jeśli im coś nie wyjdzie, to świat się zawali

- Jest jakaś taka szczególna atmosfera, kiedy oni podnoszą te smyczki, ten moment, kiedy smyczek po geście dyrygenta opada na struny. To jest jakieś misterium, niezwykle poważna sprawa - mówił nam kilka lat temu o orkiestrze Wojciech Kilar.

Krzysztof Penderecki

Tu stawiałem pierwsze kroki

- To, co jest bardzo charakterystyczne dla tej orkiestry, to to, że oni zawsze świetnie grają. Ta orkiestra jest zawsze na poziomie - mówi Krzysztof Penderecki.

Jan Krenz

Kontynuacja pracy Fitelberga

- Trzeba powiedzieć, bez niepotrzebnych komplementów, że ten zespół, jego dzieje i osiągnięcia mówią o wielkości jubilata - mówi Jan Krenz.

Antoni Wit

Muzyka NOSPR trafiła do Tasmanii

Występowaliśmy bardzo często na znaczących imprezach, w wielu krajach, na różnych kontynentach. Z drugiej strony rozpoczęło się intensywne nagrywanie płyt - swoją współpracę z NOSPR-em wspomina Antoni Wit.

Jacek Kaspszyk

Do NOSPR-U przyjeżdżam z radością

- Praca była szalenie poważna, a atmosfera podniosła, co nie oznacza, że było ponuro - swoją współpracę z NOSPR-em wspomina Jacek Kaspszyk.

Jerzy Maksymiuk

Cechą tej orkiestry jest doskonałość

- Precyzja, doskonałość, wrażliwość, współdziałanie ze sobą i z dyrygentem - najważniejsze cechy katowickiej orkiestry wylicza Jerzy Maksymiuk.

Tadeusz Strugała

Na tej orkiestrze się wychowałem

- Miałem okazję oglądać Fitelberga w czasie prób, miałem okazję śpiewać pod Fitelbergiem - wspomina Tadeusz Strugała.

Alexander Liebreich

Przeprowadziliśmy się w nowe, piękne miejsce

- Przez ostatnie lata ludzie interesują się nami zdecydowanie bardziej, bo nie jesteśmy gdzieś schowani, tylko bardziej widoczni. To bardzo ważne - mówi Alexander Liebreich.

Krystian Zimerman

Tutaj jest jak w domu

- To jest świetny zespół, który ma dużo zapału i profesjonalizmu. Podziwiam, że jeszcze w ogóle chce im się grać po tej sali, w której pracowali ponad 20 lat - mówi o NOSPR-ze Krystian Zimerman.

Radzimir Dębski

NOSPR to mój dream team

- Kiedy byłem małym dzieckiem, jechaliśmy samochodem z rodzicami. Oni rozmawiali o orkiestrach symfonicznych, a ja zadałem pytanie, jaka orkiestra jest najlepsza w Polsce. Rodzice natychmiast odpowiedzieli mi, że NOSPR. Ja sobie tę nazwę zapamiętałem - mówi kompozytor Radzimir Dębski.

Muzycy o orkiestrze

Muzycy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia opowiadają, czym jest dla nich orkiestra.

Maria Grochowska

Ta sala nas inspiruje

- Melomanów zawsze mieliśmy, a nasze sale były pełne na koncertach. Ale w tej chwili to przerasta nasze oczekiwania. Mamy coraz więcej młodszych melomanów, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. A my, muzycy, wreszcie możemy w pełni pokazać swoje możliwości - o nowej siedzibie mówi Maria Grochowska, flecistka NOSPR-u.

Patryk Laburda

Każdy musi wiedzieć, gdzie jest jego miejsce

- Spotyka się na estradzie 80 muzyków, artystów, same indywidualności. A trzeba stworzyć jeden projekt, który ma mieć ręce i nogi, i ma brzmieć jak jeden duży organizm, a nie jak 80 poszczególnych jednostek - o działaniu orkiestry opowiada Patryk Laburda, skrzypek NOSPR-u.

Piotr Tarcholik

Nie planuję skończyć tej współpracy

- Myślę, że to jest orkiestra, na którą czekałem całe życie, i daje mi bardzo dużo satysfakcji praca z kolegami w tej wspaniałej sali - mówi Piotr Tarcholik, skrzypek i koncertmistrz NOSPR-u.

Antoni Nowina-Konopka

Moja historia z orkiestrą ma ponad 50 lat

- Wszystkie lata mojego dojrzewania do zawodu, i dojrzewania jako człowieka, były połączone z orkiestrą i z muzykami tworzącymi ten zespół - mówi Antoni Nowina-Konopka, skrzypek NOSPR-u.

Życie orkiestry za kulisami

Od takiej strony Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia nie znacie.