Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia jest osiemdziesięciolatką z ogromnym dorobkiem i bogatym doświadczeniem, cieszącą się sławą na świecie i chętnie podejmującą nowe wyzwania. I nie ma w sobie nic ze staruszki.
„Za dużo gra się dziś w radio tak u nas, jak za granicą, muzyki lekkiej. Jest ona rzekomo przystępniejsza niż muzyka poważna. Ale przekonany jestem, że gdyby nadawano w tej samej proporcji i z tym samym uporem muzykę poważną, choćby nowoczesną, to najszersze rzesze słuchaczy rozsmakowałyby się w tej muzyce i umuzykalnienie społeczeństwa poszłoby zupełnie inną drogą” - mówił w grudniu 1934 roku Grzegorz Fitelberg dziennikarzowi miesięcznika „Muzyka”. Dopiero co porzucił z hukiem, wywołując zresztą mały skandal dyplomatyczny, stanowisko pierwszego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Radia Ukraińskiego w Kijowie. Ze współpracy nic nie wyszło podobno dlatego, że nie pozwolono mu zatrudnić tam polskich solistów.
W Warszawie natychmiast zaproponowano mu kierowanie Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Szef działu muzycznego tej instytucji, Edmund Rudnicki, starał się o jej powołanie już od pewnego czasu. Własna orkiestra miała dać radiowcom możliwość dzielenia się ze słuchaczami kanonem literatury symfonicznej, ale przede wszystkim promowania polskiej muzyki na nieosiągalną wcześniej skalę.
Zimą 1934 roku jednak nie za bardzo było jeszcze kim kierować, w radiu grał zespół złożony w większości z muzyków Filharmonii Warszawskiej, angażowanych w zależności od potrzeb. Niemal rok zajęło Fitelbergowi kompletowanie samodzielnego zespołu i pertraktacje z filharmonią, która zdecydowanie nie życzyła sobie w stolicy żadnej konkurencji.
Ostatecznie staranną selekcję przeszło 51 osób, w tym młoda skrzypaczka i kompozytorka Grażyna Bacewicz.
2 października 1935 roku zespół stawił się w studiu w komplecie. Tego dnia melomani czekali przy radioodbiornikach na kolejną część audycji poświęconej twórczości Fryderyka Chopina, a nowa orkiestra po raz pierwszy miała zagrać przy włączonych mikrofonach. „Skupione, pobladłe z emocji twarze muzyków. Oczy wpatrzone w dyrygenta. Instrumenty jakby związane niewidzialnymi nićmi z pałeczką pana Fitelberga. Cała Polska słucha” - relacjonowano wydarzenie w tygodniku „Antena”. Koncert zgodnie uznano za wielki sukces, a niedługo później Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, dzięki transmisjom radiowym, słuchała już cała Europa.
Zespół grał koncerty nie tylko w radiowym studiu. W pierwszym okresie swojej działalności regularnie pojawiał się też m.in. w sali warszawskiego kina Roma (potem w Teatrze Wielkim). Próby organizowano w warszawskim Konserwatorium, ale również w sali miejscowego Klubu Wioślarzy. To właśnie u wioślarzy muzycy ćwiczyli przed konkursem orkiestr i dyrygentów zorganizowanym z okazji Wystawy Światowej w Paryżu w październiku 1937 roku. To był ich pierwszy zagraniczny występ. Jeśli mieli tremę, to dobrze ją ukrywali - jury nagrodziło orkiestrę i dyrygującego Fitelberga Złotymi Medalami.
Warszawa, 1937 rok, próba w Warszawskim Konserwatorium przed pierwszym wyjazdem zagranicznym do Paryża z okazji Światowej Wystawy Sztuki i Techniki.
Fot. Laboratorium fotograficzne A. Sitkowskiego, Warszawa, Szpitalna 12 / archiwum NOSPR
Wracając z Francji, zespół po raz pierwszy odwiedził Katowice. W październiku otwierano tu właśnie gmach katowickiej rozgłośni Polskiego Radia, jeden z najnowocześniejszych w Europie. Kto mógł skuteczniej sprawdzić jego wartość niż radiowa orkiestra?
Dwa lata później wojna rozproszyła OSPR. Fitelberg zdążył jeszcze 17 września w bombardowanej Warszawie zorganizować muzyczną oprawę nabożeństwa transmitowanego z radiowego studia, potem wyjechał z Polski. Następne lata spędził, tułając się po Europie i obu Amerykach.
Gdy 25 marca 1945 roku orkiestra dawała swój pierwszy po przerwie koncert w studiu koncertowym rozgłośni katowickiej Polskiego Radia, wojna jeszcze trwała. To, że występ się odbył, i to w tym miejscu, to zasługa kierownika wydziału programowego radiostacji Zdzisława Hierowskiego. Miał mocne argumenty. W Warszawie nie było do czego wracać, wszystko leżało w gruzach. Tymczasem w Katowicach czekał nietknięty wojennymi działaniami budynek (przez ostatnie lata mieściła się w nim szwalnia niemieckich mundurów) z nowoczesnym studiem nagraniowym.
Zespół nie był kompletny. Witoldowi Rowickiemu, któremu powierzono zadanie kierowania orkiestrą, udało się zebrać zaledwie 16 osób. Z koncertu na koncert skład się jednak powiększał i w końcu wzbogacił się o osobę, bez której trudno sobie było go wyobrazić. Do Polski wrócił Fitelberg i w maju 1946 roku ponownie stanął na czele orkiestry. Niedługo potem została mianowana Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.
Katowice 1947 rok, orkiestra pod dyrekcją Witolda Rowickiego w dużym studio Rozgłośni Polskiego Radia w Katowicach (pierwsza powojenna siedziba Orkiestry).
Fot. autor nieznany / reprodukcja Jan Zegalski / archiwum NOSPR
Fitelberg zasłynął jako charyzmatyczny lider, niestrudzenie promujący nową polską muzykę, nie idący na kompromisy z władzą. Do legendy przeszła opowieść o jego reakcji na ogłoszoną w 1953 roku po śmierci Stalina żałobę narodową. Podobno stanął wtedy przed orkiestrą i powiedział: „Wczoraj umarł jeden z największych ludzi naszego wieku, człowiek o gorącym sercu i szlachetnym charakterze, autor wielu znakomitych dzieł. Proszę o uczczenie minutą ciszy śmierci mojego przyjaciela Sergiusza Prokofiewa”. Wielki kompozytor rzeczywiście miał to nieszczęście umrzeć tego samego dnia co Stalin, w związku z czym przeprowadzenie jego pogrzebu okazało się niemal niemożliwe.
Niedługo potem, w czerwcu 1953 roku, umarł sam Fitelberg. Kierownictwo orkiestry objął jego asystent, zaledwie 27-letni wtedy kompozytor i dyrygent Jan Krenz. Mimo młodego wieku poradził sobie na tym stanowisku doskonale i prowadził zespół z sukcesami przez następne piętnaście lat. W tym czasie orkiestra zyskała swoją pierwszą oficjalną siedzibę. Do tej pory, oprócz radiowego studia, regularnie odwiedzała też salę Filharmonii Śląskiej. Teraz w końcu symfonicy mogli zaprosić melomanów do siebie. W dziesiątą rocznicę obecności w Katowicach oddano im do użytku salę na 400 osób przy ulicy Plebiscytowej 3. Miejsce znane było katowiczanom jako dawne kino Capitol, ale służyło w przeszłości również innym celom, od pokazów rewiowych po walki bokserskie. I tak sala, po której wcześniej pląsały tancerki kabaretowe, stała się Radiowym Domem Muzyki im. Grzegorza Fitelberga.
Katowice, orkiestra pod dyrekcją Kazimierza Korda w sali na ulicy Plebiscytowej.
Fot. Jan Zegalski / archiwum NOSPR
Kolejne lata zespół spędził jednak nie tylko w swoim nowym domu, ale również intensywnie podróżując. W 1961 roku zagrał swój pierwszy koncert w La Scali, rok później w sierpniu wykonał w Edynburgu utwory Dymitra Szostakowicza w obecności kompozytora, a jesienią rejestrował w Londynie koncert dla BBC. Od stycznia do kwietnia 1963 roku Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia odbyła najdłuższą jak dotąd podróż w swojej historii, odwiedzając ZSRR, Mongolię, Chiny, Japonię, Hongkong, Nową Zelandię i Australię.
Orkiestra dała się poznać na świecie, co zaowocowało współpracą ze światowej sławy artystami. W lutym 1960 roku z WOSPR zagrał pianista Artur Rubinstein, a w czerwcu skrzypek Isaac Stern. Zgodnie z kierunkiem wyznaczonym przez Fitelberga orkiestra chętnie podejmowała się prawykonań utworów polskich twórców. Swoje dzieła powierzyli jej m.in. Witold Lutosławski i Henryk Mikołaj Górecki. Krenz uhonorował też swojego poprzednika, powołując Konkurs Kompozytorski jego imienia.
Gdy w 1967 roku Jan Krenz przenosił się do Warszawy, pojawił się pomysł, żeby orkiestra przeprowadziła się razem z nim. Na szczęście dla nas, również wskutek oporu muzyków, WOSPR została w Katowicach. Krenz do dzisiaj jest honorowym dyrygentem orkiestry.
Nowym kierownikiem został po nim Bohdan Wodiczko. Szef radiowej orkiestry bardzo mocno postawił na telewizję. Jej nazwę rozwinięto, była teraz Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji. Po nim orkiestrą kierowali znakomici artyści, z których jednak żaden nie zagrzał tu miejsca na dłużej: Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Stanisław Wisłocki, Jacek Kaspszyk. W końcu, we wrześniu 1983 roku, batuta trafiła w ręce Antoniego Wita -na następnych siedemnaście lat.
WOSPR nie pracowała już wtedy przy ul. Plebiscytowej. W 1980 roku oddano do jej użytku salę Ośrodka Doskonalenia Kadr Kierowniczych i Specjalistycznych przy placu Dzierżyńskiego (dzisiejsze Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek przy placu Sejmu Śląskiego). Gmach z reprezentacyjną salą na tysiąc miejsc, o którego wspaniałościach plotkowało się od dawna, miał służyć partyjnym zjazdom, ale zbudowano go nieco za późno. Podobno zaniepokojona strajkami władza wolała nie drażnić społeczeństwa eksponowaniem zbytków, w jakie opływa.
Niezależnie od tego, jaka była motywacja darczyńców, orkiestra w końcu zyskała siedzibę, w której mogła gościć swoją publiczność. Trzeba było tylko okiełznać dość niezwykłą, bo odwróconą, akustykę tego miejsca. Salę zbudowano bowiem tak, by odgłosy z widowni niosły się w stronę sceny, a dygnitarze w pełni mogli się rozkoszować grzmiącymi oklaskami. Jednak podczas koncertu skutkowało to tym, że muzycy nie słyszeli siebie nawzajem, prowadziła ich tylko batuta dyrygenta. „Chociaż muzycy często żartowali, że im również sprawia to przyjemność, jednak ze względu na złą akustykę męczyli się, a melomani nie słyszeli w pełni brzmienia orkiestry, powstawała bariera - my muzycy tu, na estradzie, a publiczność tam. Jakby dźwięk dobiegał z oddali, nie było tego, o co chodzi podczas koncertów, że muzyka nas zalewa, wnika w nas, uderza” - mówiła w wydanej niedawno książce „Dotknąć muzyki” obecna dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa.
Katowice, 19.02.1982, próba koncertu pod dyrekcją Witolda Rowickiego w sali Ośrodka Doskonalenia Kadr Kierowniczych i Specjalistycznych przy placu Dzierżyńskiego.
Fot. Jan Zegalski / archiwum NOSPR
Gdy w 1999 roku ziściło się marzenie Wita i orkiestra została „Narodową” , Joanna Wnuk-Nazarowa była ministrem kultury. Dyrektorem naczelnym i programowym katowickiego zespołu została w 2000 roku. Rok później, w roli kierownika artystycznego, dołączył do niej Gabriel Chmura, zwycięzca Konkursu im. Herberta von Karajana w 1971 roku. W 2009 roku zastąpił go Jacek Kaspszyk, a w 2012 Alexander Liebreich.
Ten ostatni jest pierwszym, któremu przyszło pracować w nowej siedzibie NOSPR. Impuls do wzniesienia nowego gmachu dał przewodniczący Rady Programowej NOSPR Krzysztof Penderecki, który przekonał innych członków rady - Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego - oraz ówczesnego prezydenta Katowic Piotra Uszoka.
Międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt budynku, który miał stanąć na dawnym placu drzewnym kopalni Katowice rozstrzygnięto w grudniu 2008 roku. Jury przyznało zwycięstwo katowickiej pracowni Konior Studio. Całkowity koszt nowej siedziby, pierwszej powstałej specjalnie z myślą o NOSPR, wyniósł 265 mln zł, z czego połowa pochodziła z funduszy Unii Europejskiej, a połowa z budżetu miasta.
Podczas koncertu inauguracyjnego w październiku 2014 roku z NOSPR zagrał znakomity pianista Krystian Zimerman. Jego przyjaźń z katowickimi symfonikami zaczęła się już dawno. To oni akompaniowali mu i pozostałym uczestnikom podczas Konkursu Chopinowskiego w 1975 roku, który Zimerman wygrał.
Katowice, 01.10.2014, otwarta dla mediów próba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia przed oficjalnym otwarciem nowej sali koncertowej.
Fot. Dawid Chalimoniuk / Agencja Gazeta
Z NOSPR w czasie jej długiej historii współpracowało zresztą wielu wspaniałych artystów, m.in. Martha Argerich, Leonard Bernstein, James Conlon, Placido Domingo, Nicolai Gedda, Barbara Hendricks, Kurt Masur, Garrick Ohlsson, Kun Woo Paik, Mścisław Rostropowicz czy Stanisław Skrowaczewski. Prawykonania swoich dzieł powierzali orkiestrze najwięksi polscy kompozytorzy współcześni - oprócz wspomnianych już Witolda Lutosławskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego także m.in. Krzysztof Penderecki i Wojciech Kilar.
NOSPR grała niemal w każdym zakątku świata i odbierała najbardziej prestiżowe nagrody muzyczne z Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie du Disque, Cannes Classical Award, Midem Classical Award na czele. Ma w dorobku ponad 200 wydawnictw płytowych.
W 2014 roku symfonicy zagrali z jednym z najlepszych polskich bluesmenów Irkiem Dudkiem podczas festiwalu Rawa Blues, rok później urodziny świętowali, grając z katowickim raperem Miuoshem i Radzimirem „Jimkiem” Dębskim jako dyrygentem, a potem podczas festiwalu Tauron Nowa Muzyka z legendą sceny techno Jeffem Millsem. Osiemdziesięcioletnia NOSPR nie boi się nowych wyzwań.
Iwona Sobczyk
Witold Rowicki, powojenny kierownik artystyczny orkiestry opowiada, jak orkiestra organizowała się po wojnie w Katowicach.
Anegdoty z historii NOSPR opowiada Adam Rozlach, dziennikarz muzyczny Polskiego Radia.
Grzegorz Fitelberg wiódł nadzwyczaj barwne życie. Uchwycenie wszystkich wątków jego kariery, miejsc i ludzi, którzy byli mu bliscy, wydaje się wręcz niemożliwe.
1935
2 października
Pierwszy radiowy koncert Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Grzegorza Fitelberga
1935
3 grudnia
Koncert na całą Europę z okazji 10-lecia Międzynarodowej Unii Radiowej
1937
12 - 18 października
Pierwsze tournée zagraniczne. Zespół zagrał trzy koncerty na Wystawie Światowej w Paryżu i wrócił do domu z dwoma Złotymi Medalami - dla orkiestry i Grzegorza Fitelberga
1937
19 października
Pierwszy koncert OSPR w Katowicach z okazji otwarcia budynku rozgłośni katowickiej Polskiego Radia
1939
1 lipca
Trzeci „Koncert wawelski”, ostatni publiczny występ przed wybuchem wojny
1945
25 marca
Pierwszy powojenny koncert orkiestry w studiu rozgłośni katowickiej Polskiego Radia, pod batutą Witolda Rowickiego
1946
1 maja
Witold Rowicki mianowany kierownikiem i pierwszym dyrygentem
1947
1 sierpnia
Grzegorz Fitelberg ponownie obejmuje kierownictwo, zespół staje się Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia
1948
7 - 17 listopada
Pierwsze powojenne zagraniczne tournée i drugie w historii orkiestry - sześć koncertów w Czechosłowacji
1948
1 kwietnia
Prawykonanie I symfonii Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga, któremu utwór był dedykowany. Koncert w Filharmonii Śląskiej w Katowicach
1951
17 - 30 grudnia
Pierwsze nagranie płytowe. Pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga i Jana Krenza nagrano m.in. utwory Moniuszki, Lutosławskiego i Szymanowskiego
1953
10 czerwca
Śmierć Fitelberga
1953
1 września
Jan Krenz kierownikiem artystycznym zespołu.
Jego pierwszy koncert antenowy
1955
26 kwietnia
Inauguracyjny koncert w nowej siedzibie przy ul. Plebiscytowej 3, nazwanej Radiowym Domem Muzyki (IX symfonia Beethovena pod dyrekcją Jana Krenza) i 10-lecie obecności orkiestry w Katowicach
1958
26 marca
Prawykonanie „Muzyki żałobnej” Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Krenza
1960
24 lutego
Wspólny koncert WOSPR pod dyrekcją Jana Krenza z Arturem Rubinsteinem w Hali Ludowej w Zabrzu (IV koncert fortepianowy Beethovena i koncert e-moll Chopina)
1960
10 czerwca
Wspólny koncert WOSPR pod dyrekcją Stanisława Wisłockiego z Isaakiem Sternem (III koncert skrzypcowy G-dur Mozarta i koncert skrzypcowy D-dur Brahmsa)
1961
17 września - 7 października
Tournée do Włoch. 12 koncertów, w tym pierwszy w La Scali
1962
29 maja
Prawykonanie w Krakowie „Genesis I” Henryka Mikołaja Góreckiego pod dyrekcją kompozytora
1962
18 - 31 sierpnia
Tournée do Holandii i Wielkiej Brytanii, siedem koncertów. W Edynburgu orkiestra zagrała utwory Dymitra Szostakowicza w obecności kompozytora
1962
8 października - 5 listopada
Tournée do Wielkiej Brytanii, Belgii i Francji, 19 koncertów. Jeden z angielskich koncertów zarejestrowany przez BBC
1963
15 stycznia - 24 kwietnia
Wielka trasa koncertowa do ZSRR, Mongolii, Chin, Japonii, Hongkongu, Nowej Zelandii i Australii, 53 koncerty
1967
9 czerwca
Prawykonanie II symfonii Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora
1967
20 października
Prawykonanie „Muzyczki III” Henryka Mikołaja Góreckiego pod dyrekcją kompozytora
1968
1 lutego
Bohdan Wodiczko nowym kierownikiem artystycznym
1968
1 września
Zespół przemianowany na Wielką Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji
1968
20 listopada
Pierwszy koncert telewizyjny
1969
1 listopada
Kazimierz Kord dyrektorem artystycznym WOSPRiTV
1971
Cztery wyjazdy zagraniczne (NRD, Francja, Włochy, Czechosłowacja, Austria), łącznie 21 koncertów i trzy spektakle operowe (te ostatnie w Taorminie)
1973
31 października
Pierwsze nagranie stereofoniczne orkiestry - IV symfonia Piotra Czajkowskiego zarejestrowana w studiu przy Plebiscytowej 3
1974
1 czerwca
Koncert WOSPRiTV pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Pierwszy w Polsce jego koncertowy występ jako dyrygenta. W programie m.in. jego I symfonia
1974
5 października - 29 listopada
Pierwsze tournée do USA i Kanady, 45 koncertów
1975
1 czerwca
Tadeusz Strugała dyrektorem i kierownikiem artystycznym, Jerzy Maksymiuk pierwszym dyrygentem
1975
21 czerwca
Koncert Garricka Ohlssona pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, w programie utwory Chopina zarejestrowane wcześniej dla EMI
1975
27 - 28 października
Udział w IX Konkursie Chopinowskim pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka i pierwsze spotkanie z Krystianem Zimermanem, laureatem tamtej edycji konkursu
1975
23 - 28 sierpnia
Tournée do Iranu, dwa koncerty
1976
9 - 20 sierpnia
Nagranie opery „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego pod raz pierwszy na świecie w wersji oryginalnej pod dyrekcją Jerzego Semkowa dla EMI
1976
23 września - 21 listopada
Tournée do USA i Kanady, 47 koncertów, w tym w Carnegie Hall. W programie m.in. „Krzesany” Wojciecha Kilara
1977
1 kwietnia
Marian Wallek-Walewski dyrektorem, Jerzy Maksymiuk kierownikiem artystycznym i pierwszym dyrygentem
1978
1 stycznia
Stanisław Wisłocki dyrektorem i kierownikiem artystycznym
1978
14 grudnia
Nagroda niemieckiej Akademii Fonograficznej w dziedzinie opery za nagranie „Borysa Godunowa” dla EMI. Album otrzymał też niemiecką Schallplattenpreis, Grand Prix włoskiej krytyki muzycznej oraz Grand Prix du Disque. Amerykański „Time” umieścił nagranie pośród pięciu najlepszych płyt roku.
1979
1 maja - 17 czerwca
Europejskie tournée: Francja, Hiszpania, Włochy, Belgia, Szwajcaria, 24 koncerty
1979
6 października
Płyta z muzyką Witolda Lutosławskiego dla EMI uhonorowana nagrodami Schallplattenpreis oraz Diapason d'Or
1980
10 października
Pierwszy koncert w nowej siedzibie, wcześniej Ośrodku Kształcenia Kadr Kierowniczych i Specjalistycznych przy ówczesnym placu Dzierżyńskiego (dzisiaj plac Sejmu Śląskiego)
1981
Kwiecień
Jacek Kaspszyk dyrektorem i kierownikiem artystycznym
1981
18 września
Prawykonanie „Exodusu” Wojciecha Kilara pod dyrekcją Jacka Kaspszyka podczas XXV Warszawskiej Jesieni”
1983
20 czerwca
Jan Paweł II w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach słucha koncertu WOSPRiTV pod dyrekcją Antoniego Wita. W programie m.in. „Victoria” Wojciecha Kilara
1983
9 września
Antoni Wit dyrektorem i kierownikiem artystycznym
1985
Grudzień
„Stabat Mater” Karola Szymanowskiego nagrane dla EMI przez WOSPRiTV pod dyrekcją Antoniego Wita najlepszą płytą roku 1985 czasopisma „Gramophone”
1989
1 września
Uroczysty koncert w Teatrze Wielkim w Warszawie z okazji 50. rocznicy wybuchu wojny, pod dyrekcją Leonarda Bernsteina, Krzysztofa Pendereckiego i Lukasa Fossa, z udziałem Barbary Hendricks i Liv Ullmann
1989
11 - 15 grudnia
Nagranie w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach „Pasji według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora dla Decca International
1991
17 listopada - 20 grudnia
22 koncerty w Japonii, Tajwanie i Korei Południowej
1992
12 maja - 5 czerwca
Tournée do Szwajcarii i Hiszpanii, 14 koncertów, w tym koncert w Sewilli w ramach Expo
1992
13 - 25 sierpnia
Tournée do Hongkongu, osiem koncertów
1992
5 grudnia
Koncert w udziałem Plácida Dominga w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu
1992
21 - 23 grudnia
Nagranie radiowe prawykonania IV symfonii Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora
1993
10 stycznia
Nagroda Diapason d'Or za nagranie dla NAXOS koncertów fortepianowych Sergiusza Prokofiewa przez Kun Woo Paika i WOSPRiTV pod dyrekcją Antoniego Wita
1993
25 stycznia
Uroczysty koncert w 80. urodziny Lutosławskiego pod dyrekcją Antoniego Wita, transmitowany do 17 krajów
1993
22 marca
Grand Prix du Disque za nagranie dla NAXOS koncertów fortepianowych Sergiusza Prokofiewa przez Kun Woo Paika i WOSPRiTV pod dyrekcją Antoniego Wita
1994
9 lipca
Koncert WOSPRiTV pod dyrekcją Kurta Masura w ramach VI Międzynarodowego Festiwalu w Brzegu
1994
13 20 lipca
Tournée do Brazylii, dwa koncerty
1999
7 lutego
WOSPRiTV przekształca się w Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia
2000
wrzesień
Joanna Wnuk-Nazarowa dyrektorem naczelnym i programowym orkiestry, Gabriel Chmura dyrektorem artystycznym
2002
styczeń
Fryderyk w kategorii muzyka orkiestrowa za płytę z serii „Dyrygenci polscy: Jan Krenz”, wydaną przez Polskie Radio
2002
luty
Prix International du Disque Cannes Classical Awards w kategorii „Muzyka orkiestrowa XX wieku” za płytę z symfonią Turangalila Oliviera Messiaena nagraną dla NAXOS przez NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita
2002
marzec
Diapason d'Or za płytę z utworem „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego nagraną dla EMI przez NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita
2002
18 kwietnia
Koncert NOSPR w sali Musikverein w Wiedniu pod batutą Antoniego Wita podczas otwarcia Roku Polskiego w Austrii
2003
6 grudnia
Maraton twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego z okazji jego 70. urodzin
2004
styczeń
Fryderyk w kategorii muzyka orkiestrowa oraz w kategorii najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej za płytę z serii „Dyrygenci polscy: Grzegorz Fitelberg (nagrania historyczne 194853)”, wydaną przez Polskie Radio
2004
2 - 4 lipca
Trasa „Pociąg do muzyki Kilara” zakończona koncertem w Bazylice Jasnogórskiej
2005
9 - 12 czerwca
Pierwsza edycja organizowanego przez NOSPR biennale – Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza”
2006
1 kwietnia
Koncert w Münster - 40-lecie prawykonania „Pasji według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego
2006
24 maja - 3 czerwca
Podróż morska „Darem Młodzieży” w 70. rocznicę założenia orkiestry i 70. urodziny Jerzego Maksymiuka, obejmująca koncerty na Łotwie, w Estonii i Finlandii
2007
styczeń
Fryderyk w kategorii „Album roku nagrania archiwalne” za płytę z serii „Dyrygenci polscy: Henryk Czyż” oraz Fryderyk w kategorii „Album roku muzyka współczesna” za płytę z serii „Dzieła narodowe” z nagraniem III symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego
2008
styczeń
Midem Classical Awards w kategorii „Muzyka współczesna” za płytę z utworami Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu NOSPR pod dyrekcją kompozytora, wydaną przez DUX
2008
15 grudnia
Rozstrzygnięcie międzynarodowego konkursu architektonicznego na nową siedzibę
2009
wrzesień
Jacek Kaspszyk dyrektorem artystycznym orkiestry
2009
23 września
Rozpoczęcie współpracy z Nagata Acoustics przy projekcie nowej siedziby NOSPR
2010
wrzesień
Druga podróż morska „Darem Młodzieży” w 200. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina, obejmująca koncerty pod dyrekcją Jacka Kaspszyka w Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Francji
2012
6 czerwca
Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowej siedziby
2012
31 sierpnia
Alexander Liebreich dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem
2013
13 czerwca
Ostatni koncert w starej siedzibie, w programie „Elektra” Ryszarda Straussa
2014
1 października
Koncert inauguracyjny w nowej siedzibie