Jak działa orkiestra

Wielka muzyczna maszyna

Wszystkie elementy wielkiego mechanizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna, muszą działać perfekcyjnie i tworzyć razem z innymi idealne brzmienie. NOSPR jest instrumentem wysokiej klasy i świetnie nastrojonym.

Wielką muzyczną maszynę, zwaną NOSPR, tworzy obecnie 122 muzyków. To najszerszy w historii zespołu skład, czyniący z katowickiej orkiestry jedną największych w Polsce, porównywalną tylko z orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Jej skład uzupełniają inspektor i reżyserzy dźwięku, odpowiedzialne m.in. za nuty bibliotekarki, stroiciel instrumentów klawiszowych oraz lutnik.

Wszystkie instrumenty podzielone są na grupy. Najliczniejszą stanowią oczywiście skrzypce. W sekcji pierwszych i drugich skrzypiec gra aż 37 instrumentów. Nieco mniejszych altówek jest 14, wiolonczel 12, kontrabasów 10, a fletów 5.
W orkiestrze są też muzycy, w rękach których spoczywa cała odpowiedzialność za brzmienie danego instrumentu - jest tylko jeden rożek angielski, puzon basowy, kontrfagot, tuba i fortepian.
Od 2012 roku orkiestrą jako dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent kieruje Alexander Liebreich. Jego asystentem jest Alexander Humala, dyrygentem honorowym Jan Krenz, a pierwszym dyrygentem gościnnym Stanisław Skrowaczewski. Dyrektorem naczelnym i programowym NOSPR od 2000 roku jest Joanna Wnuk-Nazarowa.


Iwona Sobczyk


Ten skład
może wszystko

Orkiestra zaczynała z 50 muzykami, dziś ma ich ponad 120. Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrektor naczelna i programowa NOSPR, wyjaśnia, z jakich instrumentów składa się katowicka orkiestra.

Struktura orkiestry

Czy wiecie, że skrzypce to instrument z duszą? Co ma wspólnego granie na harfie i strzelanie z łuku? O instrumentach orkiestry najpiękniej i najciekawiej opowiadają jej muzycy.

Image Map Fortepian Harfa Skrzypce Waltornie Flety Puzony Tuba

Dźwięk od głowy do stopy

O instrumencie, w którym dźwięk podróżuje od głowy do stopy, opowiada Łukasz Zimnik, pierwszy flecista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Czterema palcami każdej ręki

O instrumencie zwanym żartobliwie szarpano-kopanym opowiada Krzysztof Waloszczyk, pierwszy harfista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Odkryty przez Strawińskiego

O instrumencie, który czasem gra solo, a czasem musi wtopić się w muzyczne tło, opowiada Piotr Kopiński, pianista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Jak rozciągnięta trąbka

O instrumencie, który pozwala na zagranie pięknych chorałów, opowiada Michał Mazurkiewicz, puzonista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Ikona nieskończoności

O instrumencie z duszą opowiada Piotr Tarcholik, skrzypek i koncertmistrz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Jak jazda na motorze

O jednym z najpotężniejszych ­ rozmiarem i brzmieniem ­ instrumentów orkiestry opowiada Jakub Urbańczyk, tubista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Trzy metry i 70 centymetrów

O instrumencie, który trzeba czasem zatkać, żeby na nim zagrać opowiada Tadeusz Tomaszewski, pierwszy waltornista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.