fot. materiały archiwalne
Najpierw była drogą z wsi Katowic do folwarku Brwinów, potem do kopalni i do pięknego miejskiego parku. Dziś jest najdłuższą i jedno z najważniejszych ulic w mieście. Jest okazja, by lepiej poznać historię ul. Kościuszki.
Katowicki Medialab przygotował niezwykłą wystawę poświęconą ulicy Kościuszki. Można ją oglądać do 31 października pod numerem 39. - Wystawa 'Promenada na południe. Historia ulicy Kościuszki' pozwala prześledzić rozwój wydarzeń, które przez lata kształtowały wyjątkowy charakter ulicy, czyniąc ją naprzemiennie malowniczą aleją lub zatłoczoną drogą - piszą autorzy wystawy.
Dzięki niej możemy dokładnie prześledzić losy tej ulicy, poznać jej mieszkańców, sprawdzić jak się zmieniała. Początki historii obecnej ul. Kościuszki sięgają XVII wieku. Prowadziła ona ze wsi Katowice do folwarku Brwinów (dziś to teren Zakładu Zieleni Miejskiej pod numerem 138). Gdy na początku XIX wieku trochę bliżej Katowic zaczęła działać kopalnia Beata (nazwa wzięła się najpewniej od imienia żony właściciela zakładu Johanna F. Koulhaasa) droga zyskała na znaczeniu i nazwano ją Beatestrasse.
Początkowo domów przy tej ulicy było niewiele. Wszystko zaczęło się zmieniać dopiero pod koniec XIX stulecia, gdy na terenie zamkniętej kopalni powstał Park Południowy (obecny Park Kościuszki). Jako jeden z pierwszych zbudował swoją kamienicę tu Robert Czieslik (pod numerem 17), który z czasem zmienił nazwisko na Zimmermann. Szybko zorientował się, że Katowice szybko rosną i zaczął budować kolejne kamienice na wynajem. Dość powiedzieć, że w 1914 roku rodzina miała ok. 80 nieruchomości w Katowicach. Na ulicy nie brakowało też zieleni, powstał też Bluecherplatz (plac Miarki), który był jedną z wizytówek tej części Katowic. Wreszcie w 1912 roku zbudowano linię tramwajową z centrum do parku.
Na wystawie poświęconej ul. Kościuszki można się też dowiedzieć wiele o historii sportu w tym miejscu, hali wystawowej (zawaliła się w latach 50.), czy najciekawszych rezydencjach, lokalach gastronomicznych, sklepach i zakładach. Całość uzupełniają archiwalne plany, mapy oraz zdjęcia.
Wszystkie komentarze