Przy ul. Portowej w Gliwicach znajduje się port, który jest początkiem tzw. Odrzańskiej Drogi Wodnej. Wraz ze stacją kolejową, terminalem celnym, wolnym obszarem celnym, bazą magazynową, parkingami i biurami jest jednym z elementów Śląskiego Centrum Logistyki. Basen portowy z Odrą łączy Kanał Gliwicki, a stąd można dostać się szlakami wodnymi do dowolnego miejsca w Europie Zachodniej. Na początku istnienia port miał dwa baseny główne: północny i południowy. W 1940 roku, w czasie II wojny światowej przerwano prace przy rozbudowie portu. W 1945 roku wiele urządzeń zostało zdewastowanych bądź zdemontowanych i wywiezionych. Przez ostatnie lata do portu w Łabędach zawijały tylko barki z węglem. Dzięki otwartej w 2012 roku marinie turystycznej (powstała na nabrzeżu portowego basenu nr 1) portowy basen znów zaroił się od wodniaków. Można tam przycumować łódkę, skorzystać z sanitariatów, załatwić wszystkie formalności w bosmanacie i zjeść posiłek w kantynie. W tamtym roku zakończyła się również modernizacja zabytkowych śluz Rudziniec i Kłodnica na Kanale Gliwickim. Prace kosztowały prawie 54 mln zł. Najbardziej spektakularna była operacja montażu olbrzymich stalowych wrót śluzy na śluzie w Rudzińcu, które ważyły w sumie 88 ton.
Wszystkie komentarze