1 z 18
Większość na komunikacji nie oszczędza
Rzecz w tym, że samorządowcy często traktują wydatki na komunikację publiczną jak kulę u nogi. Zdarza się, że szukają oszczędności, albo co nie jest rzadkie na Górnym Śląsku, proszą o zgodę na późniejsze przekazanie potrzebnych pieniędzy. Nasz przegląd pokazuje jednak, że w większość miast wojewódzkich na komunikacji raczej nie oszczędza. Zobaczcie, ile miasta wydają na komunikację.
Fot. Marcin Onufryjuk / Agencja Wyborcza.pl
2 z 18
Białystok
W tym roku na zakup usług przewozowych miasto przeznaczy 116,3 mln zł. Mieszkańców wożą trzy firmy, a nad całością czuwa Białostocka Komunikacja Miejska.
%Fot. Tymon Markowski / Agencja Wyborcza.pl
3 z 18
Bydgoszcz
Na rok 2016 na funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bydgoszczy zaplanowano kwotę ok. 150 mln zł. Około połowa tej kwoty znajdzie swoje pokrycie w dochodach ze sprzedaży biletów. Resztę dołoży miasto.
fot. Kamil Gozdan / Agencja Wyborcza.pl
4 z 18
Gdańsk
Finansowanie komunikacji miejskiej w 2016 roku składa się tu z dwóch pozycji. Wpływy z biletów komunikacji miejskiej mają wynieść 119 071 700, a dopłatę miasta zaplanowano na poziomie 110 484 800 zł.
Fot. Daniel Adamski / Agencja Ga
5 z 18
Gorzów Wielkopolski
Urzędnicy obliczyli, że w tym roku do komunikacji publicznej dopłacą z kasy miasta około 23,3 mln zł.
Fot. Dawid Chalimoniuk / Agencja Wyborcza.pl
6 z 18
Katowice
Wpłata Katowic na rzecz organizatora transportu publicznego w regionie, czyli KZK GOP, wynosi w 2016 roku 94 832 283,89 zł.
Fot. Jarosław Kubalski / Agencja Wyborcza.pl
7 z 18
Kielce
Na komunikację miejską w roku 2016 Kielce planują przeznaczyć 32 659 285 zł.
Fot. Michał Łepecki / Agencja Wyborcza.pl
8 z 18
Kraków
Tegoroczne dochody transport publiczny (bilety, kary, VAT, zatrzymania na przystankach) zaplanowane są na ok. 287 mln zł. Dodatkowo miasto dołoży około 190 mln zł.
Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Wyborcza.pl
9 z 18
Lublin
Uchwała budżetowa, według planu na 2016 rok, przewiduje zakup usług przewozu pasażerów w komunikacji zbiorowej - 166 mln zł. Mniej więcej połowa to wpływy z biletów. Resztę dołoży miasto.
Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl
10 z 18
Łódź
Całkowita dopłata miasta, w skład której wchodzą między innymi: usługa przewozów, dystrybucja biletów, utrzymanie torów i sieci, komunikacja zastępcza, funkcjonowanie Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych, wynosi rocznie ok. 245 mln zł.
Fot. Robert Robaszewski / Agencja Wyborcza.pl
11 z 18
Olsztyn
Koszt utrzymania komunikacji miejskiej w Olsztynie (35 linii autobusowych i 3 linie tramwajowe) w roku 2016 szacuje się na około 81,5 mln złotych. Wpływy z biletów w tym roku wyniosą około 32 mln złotych. Różnicę pokrywa miasto.
fot. Jagoda Gorol / Agencja Wyborcza.pl
12 z 18
Opole
Miasto do komunikacji publicznej dopłaci w tym roku 17,2 mln. zł. To zakres wydatków uwzględniający istniejące linie i w budżecie na 2016 rok. - Zakładamy natomiast rozbudowę sieci komunikacyjnej MZK co może wiązać się ze wzrostem tej kwoty - zapowiadają urzędnicy.
Fot. Łukasz Cynalewski / Agencja Wyborcza.pl /
13 z 18
Poznań
W 2016 roku w budżecie Zarządu Transportu Miejskiego, będącego organizatorem zbiorowego transportu publicznego w Poznaniu, zaplanowano 340 440 658 zł na usługi przewozowe realizowane przez MPK oraz 49 405 658 zł na usługi przewozowe realizowane przez innych przewoźników na podstawie podpisanych przez miasto porozumień z kilkunastoma sąsiednimi gminami.
Środki przeznaczane na finansowanie publicznego transportu zbiorowego pochodzą wyłącznie z jednego źródła - budżetu miasta Poznania na rok 2016. Dochody ze sprzedaży biletów w całości trafiają bowiem do budżetu miasta. W 2016 r. dochód ze sprzedaży biletów jest zaplanowany na poziomie 173 500 000 zł, co stanowi 44,5 proc. planowanych wydatków na usługi przewozowe.
Fot. Łukasz Wądołowski / Agencja Wyborcza.pl
14 z 18
Szczecin
W tym roku miasto wyda na komunikację 102 381 437 zł. Mieszkańców wożą Tramwaje Szczecińskie, Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica", Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie", Szczecińsko-Police Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej
Fot. Wojciech Kardas / Agencja Wyborcza.pl
15 z 18
Toruń
Urzędnicy informują, że planowana rekompensata dla Miejskiego Zakładu Komunikacji na 2016 rok to 69 045 000 zł.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Wyborcza.pl
16 z 18
Warszawa
Polskim rekordzistą jeśli chodzi o wydatki na komunikację publiczną jest Warszawa. Z budżetu miasta w tym roku zostanie wydane na to aż 2,7 mld zł. Najwięcej, bo niemal 900 mln zł zostanie wydane na autobusy, kolejne 853 mln zł na tramwaje, a ponad 441 mln zł na metro. To oznacza, że roczne wydatki na mieszkańca sięgają tu 1575 zł. Warszawa dopłaca także do Szybkiej Kolei Miejskiej, Warszawskiej Kolei Dojazdowej oraz Kolei Mazowieckich.
Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Wyborcza.pl
17 z 18
Wrocław
Planowane na 2016 rok wydatki za realizację zadań w miejskiej oraz podmiejskiej komunikacji zbiorowej wynoszą łącznie 332,9 mln zł. Organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest miasto Wrocław. Przewozy w miejskiej komunikacji tramwajowej i autobusowej realizowane są przez MPK. Miasto finansuje wynagrodzenie za zrealizowane wozokilometry i pociągokilometry. Planowane dla spółki wynagrodzenie za realizację zadania przewozowego w roku 2016 wynosi 312 mln zł. Pozostała część, 20,9 mln, to kwota przeznaczona dla operatorów strefowych między Wrocławiem a gminami ościennymi. Wrocław, na podstawie porozumień z gminami, organizuje przetargi również na obsługę linii międzygminnych.
Fot. Anna Krasko / Agencja Wyborcza.pl
18 z 18
Zielona Góra
W planie finansowym MZK Zielona Góra i wydatkach budżetu miasta na komunikację miejską w 2016 roku przewidziano dotację eksploatacyjną dla MZK jako operatora w wysokości 16 914 159 zł. Na dotację na inwestycje dla MZK w wysokości 36 mln zł.
Wszystkie komentarze