Sośnica-Maciejów - 6 km
Odcinek oddany do użytku we wrześniu 2011 roku
Jeden z najdroższych odcinków w Polsce. Budowa trwała 2,5 roku i kosztowała 1,1 mld zł. Była dość skomplikowana, bo trasa prowadzi przez zurbanizowany i poprzecinany liniami kolejowymi teren na pograniczu Gliwic i Zabrza, stąd m.in. konieczność wzniesienia estakady nad drogą krajową nr 88, rzeką Bytomką, ul. Chorzowską, torami kolejowymi oraz linią tramwajową.
Na miejsce nie można było dowieźć ciężarówkami koniecznej ilości betonu, więc jego wytwórnia powstała na placu budowy. To pozwoliło wylewać i przesuwać przęsła za pomocą tzw. łożysk teflonowych na swoje miejsce. Użyto do tego 400- i 600-tonowych siłowników, a budowę prowadzono bez przerw przez siedem dni w tygodniu.
Gotowa estakada składa się z czterech połączonych ze sobą części, z których najdłuższy odcinek ma 900 m. Obiekt waży 35 tys. ton i jest największym ?nasuwanym? obiektem w Polsce i czwartym w Europie.
Wiadukt wybudował słowacki Doprostav, który tworzył konsorcjum wraz z Polimeksem-Mostostalem i Eurovią, czyli głównymi wykonawcami A1. Projekt techniczny mostu wykonały Mosty Gdańsk.
Estakada jest jednym z 13 mostów i wiaduktów, które powstały na 6-kilometrowym odcinku A1.
Wszystkie komentarze