Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od 5 kwietnia będzie można przemieszczać się metroliniami. Dzięki temu czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci.
Prezentujemy szczegółowe informacje dotyczące tych metrolinii, które zostaną uruchomione w pierwszej kolejności.
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 15 min
liczba przystanków: 16/15
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Rynek Katowice, Dworzec PKP Gliwice, Arena Widowiskowo-Sportowa Gliwice
2 z 8
Metrolinia M2
Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
długość trasy: 22 km
czas przejazdu: 39 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 10 min
liczba przystanków: 15/15
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Dąbrowa Górnicza, Huta Katowice, Strefa Kultury Katowice, Rynek Katowice, Supersam C.H. Katowice, Dworzec PKP Katowice
zastępuje dotychczasowe linie 801 oraz 831
3 z 8
Metrolinia M3
Linia Katowice - Chorzów- Bytom - Tarnowskie Góry.
- Z zadowoleniem przyjmujemy rozszerzenie oferty Zarządu Transportu Metropolitalnego. Zastąpienie linii 820 metropolitalną M3 oraz docelowo linii 94 przez M102, a także nowa linia M107, polepszą ofertę komunikacyjną Tarnowskich Gór. Co ważne - planowane projekty zmian były poprzedzone badaniami, prowadzonymi wśród pasażerów przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Przy okazji, cieszy również rozpoczęcie prac nad odbudową linii kolejowej 182, która stanowić będzie część metropolitalnego połączenia kolejowego: Katowice - Bytom - Tarnowskie Góry - Pyrzowice - mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór
4 z 8
Metrolinia M4
Sosnowiec, Katowice
długość trasy: 19 km
czas przejazdu: 40 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 20 min
liczba przystanków: 16/17
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Supersam C.H. Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Centrum Handlowe Dąbrówka Mała, Dworzec PKP Sosnowiec, Zagórze Zajezdnia
częściowo zastępuje dotychczasową linię 815
5 z 8
Metrolinia M18
Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
długość trasy: 38 km
czas przejazdu: 75 min
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 30 min
liczba przystanków: 16/17
dostępność: 20 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Gliwice Plac Piastów, Politechnika Śląska, Mikołów Dworzec PKP, Tychy Dworzec PKP, Paprocany
częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 60 min
liczba przystanków: 13/15
dostępność: 20 godz. na dobę, w dni robocze
ważne punkty na trasie: Katowice Mickiewicza, Osiedle Tysiąclecia, Chorzów Hala Sportowa, Świętochłowice Polna, Dworzec PKP Ruda Chebzie, Zabrze Goethego
częściowo zastępuje dotychczasową linię 870
7 z 8
Linia AP
Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)
długość trasy: 42 km
czas przejazdu: 50 min
częstotliwość kursowania: docelowo w godzinach szczytu co 30 min
liczba przystanków: 5/5
dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Port Lotniczy
dotychczasowa linia lotniskowa
8 z 8
Planowane metrolinie
Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą "M", podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.
@aldach17 i zdaje się jest finansowana z budżetu GZM a nie poszczególnych miast, więc miasta w złej sytuacji budżetowej nie będą nalegały na zmniejszanie częstotliwości ze szkodą dla mieszkańców innych miast. Szkoda że nie ma podobnego rozwiązania dla pewnych linii tramwajowych.
Za dużo przystanków mają te linie. Czas przejazdu nadal będzie nieatrakcyjny w stosunku do podróży samochodem, pociągiem czy nawet aktualnie istniejących linii 801/831, 815, 820, 840/870.
Wszystkie komentarze
Na moje oko - numerem linii.
i zdaje się jest finansowana z budżetu GZM a nie poszczególnych miast, więc miasta w złej sytuacji budżetowej nie będą nalegały na zmniejszanie częstotliwości ze szkodą dla mieszkańców innych miast. Szkoda że nie ma podobnego rozwiązania dla pewnych linii tramwajowych.
Czas przejazdu nadal będzie nieatrakcyjny w stosunku do podróży samochodem, pociągiem czy nawet aktualnie istniejących linii 801/831, 815, 820, 840/870.