Gliwicka sieć tras i dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych liczy ponad 124 km. Wciąż planowane są i realizowane kolejne odcinki, uzupełniając dotychczasowe i usprawniając jazdę po mieście. Właśnie taki charakter ma gotowy już, półkilometrowy fragment drogi rowerowej wzdłuż ul. Kujawskiej, biegnący na przedłużeniu istniejącej trasy, pod wiaduktem autostrady A1 do mostu nad Kłodnicą. Po modernizacji jest tam komfortowo i bezpiecznie.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Ten odcinek przez ostatnie 9 miesięcy przechodził prawdziwą przemianę. W ramach wartej ponad 3 mln zł miejskiej inwestycji powstała nie tylko nowa droga rowerowa i chodnik dla pieszych, ale też pełnowymiarowe zatoki autobusowe, oświetlenie uliczne i kanalizacja deszczowa. To nowa jakość dla wszystkich użytkowników – rowerzystów, pieszych i zmotoryzowanych.

UM Gliwice
UM Gliwice  fot. G. Ożga

Oddany 10 czerwca fragment drogi dopełnił dotychczasową trasę rowerową z dzielnicy Sośnica do centrum miasta, dzięki czemu jej mieszkańcy mogą bezpiecznie dojechać na rowerze do śródmieścia. To skłoniło Gliwicką Radę Rowerową do zainicjowania nietypowego wyścigu na tej trasie. 15 czerwca możliwości różnych środków transportu w godzinach porannego szczytu sprawdzali Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic, radny miejski Marcin Kiełpiński, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Sośnica Jerzy Zieleń, dziennikarze oraz przedstawiciele Gliwickiej Rady Rowerowej. Każdy z uczestników próbował uzyskać jak najlepszy czas, jadąc zgodnie z obowiązującymi przepisami. Skończyło się co prawda zwycięstwem samochodu, jednak zaledwie kilka sekund po nim na mecie wyznaczonej przy Urzędzie Miejskim zjawił się uczestnik jadący na e-hulajnodze, a kolejni na miejsce dotarli rowerzyści. Kilkanaście minut później na metę dotarła uczestniczka, która poruszała się komunikacją miejską.

UM Gliwice
UM Gliwice  fot. G. Ożga

Modernizacja ulicy Kujawskiej to nie koniec miejskich przedsięwzięć – do końca 2023 roku w mieście ma przybyć jeszcze około 21 km ścieżek rowerowych. W trakcie opracowania są dokumentacje projektowe dla budowy trasy rowerowej w śladzie kolejki wąskotorowej na odcinku od ul. Łanowej do ul. Knurowskiej, ciągu pieszo-rowerowego łączącego ul. Pszczyńską z ul. Kujawską, oraz tzw. Bulwarów Kłodnicy (ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Kłodnicy od ul. Orlickiego do ul. Staromiejskiej)  a także ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Zawiszy Czarnego i ul. Słowackiego. W tym roku planowane jest też zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowych dla budowy trasy rowerowej łączącej Gliwice z Pyskowicami oraz trasy rowerowej łączącej Gliwice z Gierałtowicami.

UM Gliwice
UM Gliwice  fot. G. Ożga

Ostatnio miasto pozyskało ponad 42 mln zł na budowę, rozbudowę, przebudowę oraz modernizację tras pieszo – rowerowych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.  Łączna wartość całego zgłoszonego projektu to ok. 45 mln zł.

W jego ramach założono wykonanie około 5-kilometrowego odcinka ciągu pieszo-rowerowego do Czechowic wzdłuż ul. Toszeckiej około 2-kilometrowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich (od ul. Narutowicza do ul. Jachtowej), około 1,5-kilometrowej trasy dla rowerów w śladzie kolejki wąskotorowej w Bojkowie i mniej więcej 350 metrów połączenia pomiędzy stacją Trynek a ul. Kujawską, a także około 600-metrowego połączenia rowerowego pomiędzy ul. Jesienną i Wschodnią. Założono również modernizację dwóch kładek nad Kłodnicą – w parku Chrobrego i w Sośnicy oraz modernizację ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż al. Mickiewicza.

UM Gliwice
UM Gliwice  fot. G. Ożga

Zakres przewidzianych robót jest szeroki i obejmuje zarówno prace ziemne, wykonanie podziemnych instalacji, położenie lub wymianę nawierzchni, jak i budowę oświetlenia, miejsc obsługi rowerzystów czy obiektów inżynieryjnych takich jak kładki i przepusty. Z myślą o bezpieczeństwie użytkowników jednośladów zaplanowano również odcinkowe przewężenia ulic, wzdłuż których ciągną się przyszłe trasy rowerowe. Pozwoli to uspokoić ruch samochodów. Projekt zakłada też przebudowę lub utworzenie nowych zatok przystankowych, zagospodarowanie terenu przyległego do ciągów pieszo-rowerowych, montaż monitoringu oraz wykonanie innych niezbędnych elementów pozwalających na włączenie nowo powstałych odcinków do istniejącej sieci rowerowej na terenie Gliwic.

Mariusz Śpiewok
Mariusz Śpiewok  fot. D. Nita-Garbiec/UM Gliwice

Rozwój spójnej sieci rowerowej łączącej różne części Gliwic to jeden z celów polityki transportowej i ekologicznej naszego miasta, wpisujący się w kampanię #zielonegliwice. Chcemy, by rower był używany przez gliwiczan nie tylko do rekreacji, ale również jako codzienny środek transportu, wydatnie przyczyniający się do spadku emisji zanieczyszczeń. Liczymy, że kolejne inwestycje samorządu w tym zakresie oraz zainicjowane już, wspólne przedsięwzięcia w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, takie jak budowa sieci velostrad czy tras rowerowych w ramach Inicjatywy 605, przełożą się na wzrost zainteresowania mieszkańców tą formą przemieszczania się po Gliwicach i na obszarze całej metropolii

– podkreśla Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic odpowiedzialny m.in. za rozwój infrastruktury rowerowej w mieście.
Przypomnijmy, że przebieg dotychczasowych tras i dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych w Gliwicach, a także miejsca lokalizacji niezbędnej infrastruktury (stojaków rowerowych, stacji napraw rowerów) można sprawdzić w Miejskim Systemie Informacji Przestrzennej ( msip.gliwice.eu ), w Geoportalu Rowerzysty.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej na ten temat