Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pomimo dotkliwych skutków pandemii Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stale pracuje nad rozwojem oferty transportu publicznego. Kształtuje na przyszłość taki system, aby podróż trwała jak najkrócej i odbywała się w wygodnych warunkach. Transport ma wpływ na wzrost atrakcyjności życia w miastach. Stawianie na jego rozwój jest też sposobem na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska w naszym otoczeniu. 

Linie metropolitalne zintegrują obszar Metropolii

Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już niedługo będzie można przemieszczać się metroliniami.

– Do końca roku włączonych zostanie do obecnej sieci transportowej 30 linii, część z nich pojawi się w rozkładach jazdy po raz pierwszy, część uzupełni istniejące obecnie połączenia – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii.

– To dopiero początek większych zmian w całym systemie komunikacji publicznej naszego regionu. Po co te zmiany? Po to, by jak najlepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę transportową i stworzyć taką sieć połączeń, która zapewni mieszkańcom jak najszybsze i bezproblemowe przemieszczanie się po Metropolii. Nie tylko chcemy – krok po kroku – wyeliminować wszelkie uciążliwości zniechęcające mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Wiemy, że łatwy i bezpieczny transport to warunek konieczny do rozwoju Metropolii i pełnego wykorzystania możliwości, jakie daje życie w dużym skupisku miejskim. Oczywiście droga do późniejszych modyfikacji będzie otwarta. Zaraz po uruchomieniu linii planujemy systematycznie monitorować opinie pasażerów i odpowiednio na nie reagować – tłumaczy Grzegorz Kwitek.

W wyniku zmian czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut.

Jak będzie wyglądać siatka połączeń metrolinii?

Autobusy będą kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Pierwsze z nich, tzw. linie podstawowe, będą uruchomione w kwietniu 2021 r. Linie będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną połączenia, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.

5 kwietnia ruszą linie:

M1 – Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice,

M2 – Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza,

M4 – Sosnowiec, Katowice,

M18 – Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy,

M24 – Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze,

AP – Katowice, Ożarowice (port lotniczy).

W kolejnych dwóch etapach ruszą linie o numerach: M3, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M22, M23, M25, M26, M100, M102, M103, M104, M105, M106, M107, M108.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

System metrolinii będzie modyfikowany według potrzeb pasażerów

Co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy połączeń z wykorzystaniem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów, który pozwoli na uzyskanie pomiarów z 99-procentową dokładnością. W tej chwili trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy tego systemu. Wszystkie zbierane uwagi będą na bieżąco weryfikowane, a w ich następstwie wprowadzone zostaną najbardziej potrzebne zmiany. Taka forma pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń niż jednorazowe konsultacje.

Propozycje dotyczące zaprezentowanych przebiegów metrolinii można zgłaszać na adres: metrolinie@metropoliagzm.pl. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się także spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie.

Metropolia stawia na rozwój kolei

Priorytetem dla Metropolii są kolejowe przewozy pasażerskie. W systemie transportu publicznego pociągi są alternatywą dla transportu drogowego, jeżeli chodzi o czas i płynność przejazdu oraz wygodę podróżowania. Mogą przewozić dużą liczbę pasażerów i – co bardzo istotne – są ekologiczne. W Metropolii tkwi duży potencjał do rozwoju sieci, która może obsłużyć miliony pasażerów.

Budowa Kolei Metropolitalnej jest sztandarowym projektem GZM. Ma być ona kręgosłupem transportu publicznego. Komunikacja miejska – autobusy, tramwaje, trolejbusy, a także rowery – jej uzupełnieniem.

Nowe tory, dodatkowe przystanki kolejowe

Jak będzie wyglądała sieć kolejowa, gdy za 20 lat, przy pozytywnym rozwoju Kolei Metropolitalnej, zrealizuje się jej najbardziej rozwinięty wariant? To nowe tory, między innymi od Pyskowic do Dąbrowy Górniczej oraz od Nowego Bierunia, przez Katowice i Tarnowskie Góry, do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Powstaną dodatkowe przystanki kolejowe. Koncepcja zakłada, że będzie ich ponad 100. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu, m.in. na Środuli. Pojawią się także w Gliwicach (m.in. osiedle Kopernika) czy Mikołowie (m.in. ul. Krakowska). Lekką koleją miejską będziemy mogli dojechać z Gliwic do Tychów, przez Rudę Śląską i Mikołów, oraz z Gliwic do Knurowa.

Inwestycjom w infrastrukturę będą towarzyszyć inwestycje w tabor – elektryczne zespoły trakcyjne i pociągi lekkiej kolei miejskiej. Według szacunków ekspertów z Politechniki Śląskiej do obsługi przyszłego systemu należy pozyskać łącznie ponad 80 pociągów. Funkcjonowanie Kolei Metropolitalnej nie może się odbywać w oderwaniu od systemu transportu drogowego. Musi tutaj dojść do integracji. Pasażer nie może tracić czasu przy przesiadaniu się np. z autobusu na pociąg. W przeciwnym wypadku wybierze własny samochód. Integracja komunikacji to także konieczność stworzenia systemu centrów przesiadkowych, parkingów typu Park & Ride i Bike & Ride koło stacji kolejowych, a także sieci połączeń uwzględniających dojazd do pociągu z dobrą informacją dla pasażera.

Pierwsze kroki zostały już wykonane

Działania zmierzające do integracji systemu komunikacji już trwają. Realizowany jest podstawowy wariant rozwoju Kolei Metropolitalnej. W aktualnym kolejowym rozkładzie jazdy na 2021 rok Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansowuje na swoim obszarze dodatkowych 48 połączeń kolejowych. Są one realizowane przez Koleje Śląskie. Na ten cel zarezerwowano 9,2 mln zł.

Najwięcej, 20 połączeń, dotyczy trasy Gliwice – Katowice. Finansowane przez GZM kursy zostaną wprowadzone także na kierunkach: Tychy Lodowisko – Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice (12 połączeń), Tychy Lodowisko – Katowice (11 połączeń), Sosnowiec Główny – Gliwice (3 połączenia) oraz Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice – Gliwice (2 połączenia).

Każdego roku GZM zwiększa dofinansowanie połączeń kolejowych na swoim obszarze. W 2019 roku było to 1,2 mln zł, w 2020 roku kwota wzrosła do 6 mln zł, a w obecnym wyniesie 9,2 mln zł.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.