Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pod koniec 2014 roku specjaliści z zakresu logistyki i transportu miejskiego – dr Jakub Halor i dr Adam Molecki – zakończyli pracę nad „Studium rozwojowym komunikacji tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej”. W dokumencie tym autorzy podzielili strategiczne kierunki rozwoju na trzy obszary.

Nowe trasy tramwajów

Pierwszym z nich jest budowa nowych tras tramwajowych obsługujących obszary zwartej zabudowy, obecnie pozbawione efektywnego transportu zbiorowego. Wśród proponowanych kierunków rozwoju jest 5 zadań: budowa linii łączącej osiedle Zagórze w Sosnowcu z Dąbrową Górniczą, nowe połączenie Katowic z Sosnowcem przez Bogucice i Milowice, dające możliwość również odgałęzienia do północnych dzielnic Katowic, skomunikowanie Chorzowa Batorego od strony Katowic przez osiedle Witosa, a od strony Rudy Śląskiej Wirku przez Bykowinę.

Ciekawym kierunkiem jest też odbudowa połączenia Chorzowa z Siemianowicami Śląskimi, ale nie dawnym śladem linii nr 12, lecz inną trasą do Osiedla Młodych i dalej przez Czeladź do Będzina. Ostatnim aspektem jest odbudowa połączeń tramwajowych w Gliwicach, uwzględniająca zmiany, jakie zachodzą w tym mieście.

Drugim obszarem rozwoju jest punktowa przebudowa węzłów sieci tramwajowej o kluczowym znaczeniu dla konkurencyjności systemu transportu zbiorowego. Wśród najważniejszych tego typu inwestycji jest rozbudowa układu torowego w centrum Zabrza, która umożliwi elastyczny wybór kierunku jazdy, zwiększenie częstotliwości ruchu i poszerzenie zasięgu komunikacji tramwajowej. Ważną inwestycją byłaby także modyfikacja układu torowego w rejonie pętli w Rudzie Śląskiej-Chebziu, zakładająca jak największą integrację sieci tramwajowej z kolejową.

Większa efektywność tras

Ostatni obszar rozwoju to budowa nowych, krótkich odgałęzień lub przedłużeń istniejących tras dla zwiększania ich efektywności. Eksperci wskazali 6 miejsc, w których dobudowa niewielkich fragmentów linii tramwajowej pozwoli na dotarcie do znacznych grup potencjalnych pasażerów lub znacząco poprawi komunikację.

Wśród propozycji znalazły się 4 odcinki linii do dużych osiedli mieszkaniowych: z centrum Zabrza do osiedla Kopernika, z Rudy Śląskiej Wirka do Osiedla Górnośląskiego oraz w Sosnowcu przedłużenie linii nr 27 do osiedla Wagowa i linii nr 24 do centralnej części osiedla Środula.

Inny charakter miałyby odcinki w Katowicach – przedłużenie linii od ul. Gliwickiej do węzła przesiadkowego przy ul. Sądowej oraz budowa linii od ul. Chorzowskiej w stronę Wełnowca. Ostateczny przebieg nowych linii uzależnione są od wielu czynników. Można mieć jednak nadzieję, iż rozpoczynająca swoje funkcjonowanie metropolia nieco ten etap decyzyjny ułatwi, poprzez spojrzenie na sprawy komunikacji zbiorowej przez pryzmat całej metropolii, a nie tylko pojedynczych miast.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.