Marcin Krupa, prezydent Katowic: Przede wszystkim chodzi o ciągły wzrost liczby pojazdów w Katowicach i ogólnie w całej Polsce. Nie każdy wie, że codziennie w Katowicach średnio notujemy aż 440 tysięcy tzw. podróży różnymi pojazdami, które obejmują, poza ruchem tranzytowym, m.in. osoby dojeżdżające do Katowic do pracy. Liczba miejsc parkingowych jest zbyt mała w stosunku do zapotrzebowania. Mówiąc językiem ekonomii, popyt przerasta podaż. Jedną z opcji byłoby budowanie wielu nowych parkingów. Takie rozwiązanie byłoby bardzo drogie, a po drugie nowe parkingi nie zmienią przepustowości naszych dróg. Wręcz przeciwnie – drogi byłyby dużo silniej zakorkowane niż obecnie. Jest jeszcze druga opcja – zachęcanie kierowców – szczególnie tych dojeżdżających do Katowic – by przerzucili się na komunikację publiczną. Celem nowej polityki parkingowej jest zmniejszenie liczby pojazdów w Śródmieściu, wymuszenie większej rotacji pojazdów na parkingach oraz doprowadzenie do sytuacji, w której dużo szybciej będzie można znaleźć miejsce do zaparkowania – bo wszystkie badania pokazują, że do zatorów ulicznych przyczyniają się w części pojazdy poszukujące miejsc parkingowych.
– Jako prezydent stoję na straży interesu mieszkańców Katowic i dbam o zrównoważony rozwój miasta. Mieszkańcy wybrali mnie także po to, bym podejmował trudne decyzje. Zgadzam się, że osobnym tematem pozostaje kwestia przyzwyczajeń i nawyków. Wdrażanie nowej polityki parkingowej na pewno będzie poprzedzone procesem konsultacji społecznych, a następnie dużą akcją informacyjną. Po wprowadzeniu zmian na pewno położymy duży nacisk na to, by nowe zasady były egzekwowane. Konsekwencja w działaniu pozwoli szybciej przeprowadzić proces zmiany.
– Parkingi w Strefie Kultury w założeniu miały służyć głównie gościom NOSPR, Muzeum Śląskiego, MCK i Spodka. Dzisiaj wiemy, że niestety osoby przyjeżdżające na koncert czy konferencję często nie potrafią znaleźć wolnego miejsca parkingowego. Powstał tu de facto darmowy parking dla osób pracujących w Śródmieściu. To się zmieni. Warto jednak pamiętać, że dla osób, które dziś parkują w Strefie Kultury, będziemy mieć świetną alternatywę w postaci centrów przesiadkowych.
To na Ligocie już działa, a w przyszłym roku otworzymy duże węzły park and ride w Brynowie i Zawodziu.
– Będziemy o tym rozmawiać z mieszkańcami. Dostajemy wiele sygnałów od mieszkańców Koszutki czy osiedla Gwiazdy, że parkuje tam wiele osób dojeżdżających do pracy czy też na studia. Wystarczy przejść się po tych miejscach, by zauważyć, że niestety do rzadkości nie należą sytuacje, w których kierowcy parkują na środku trawnika albo całkowicie zajmują chodnik – tak że matka z wózkiem nie da rady przejechać. Straż miejska surowo karze takich kierowców, ale skala tego zjawiska jest tak duża, że trzeba dodatkowych działań. Strefą płatnego parkowania będziemy chcieli objąć na pewno przebudowaną ul. Ceglaną, by pacjenci korzystający ze szpitali mogli komfortowo zaparkować.
– Tak. Ceny na pewno się zmienią. Celem takiej polityki będzie wymuszenie rotacji w SPP. Chciałbym, żeby pierwsza godzina była tańsza niż kolejne. Można wtedy coś załatwić w urzędzie czy przyjechać na obiad do centrum i zapłacić rozsądną cenę za parking. Natomiast koszt parkowania w SPP przez, dajmy na to, 8-10 godzin musi być taki, by motywował do wybrania podróżowania tramwajem lub skorzystania ze wspomnianych centrów przesiadkowych.
– Mówiąc o stawkach za parkowanie, pamiętajmy o szczególnej pozycji Katowic w ujęciu transportowym. Na natężenie ruchu wpływa szereg różnych czynników – np. lokalizacja w Katowicach siedzib instytucji wojewódzkich czy też dużych firm zatrudniających tysiące pracowników. Taka sytuacja, w tej skali, nie dotyczy innych miast naszego regionu. Dlatego postanowiłem, że wprowadzę preferencje dla mieszkańców Katowic. Zapłacą oni mniej za parking niż osoby spoza naszego miasta.
– Co do konkretnych stawek będziemy jeszcze dyskutować. Natomiast w praktyce zniżki będą udzielane na podstawie karty mieszkańca, którą zamierzamy wdrożyć w przyszłym roku. Zawierać będzie ona wiele dodatkowych benefitów dla katowiczan.
– Mieszkańcy Katowic, jak zaznaczyłem, będą traktowani preferencyjnie. Jeżeli chodzi o biznes, to pamiętajmy, że wielu przedsiębiorców chętnie zapłaci trochę więcej – jeżeli, w skali całego Śródmieścia, będzie łatwiej znaleźć miejsce do zaparkowania i docelowo zmniejszy się ruch. Znacząca oszczędność czasu dla wielu przedsiębiorców będzie miała o wiele większe znaczenie niż kilka złotych opłaty więcej.
– Byłoby pięknie, gdyby każdy mieszkaniec, nie tylko Śródmieścia, mógł dostać miejsce parkingowe na wyłączność. Ale wiemy przecież, że to niemożliwe. W każdym mieście liczba miejsc parkingowych w strefie centralnej jest ograniczona. Zakładam jednak, że nowa polityka parkingowa ukontentuje mieszkańców Śródmieścia – bo będą mogli łatwiej znaleźć miejsca parkingowe – a jak wspominałem, w SPP katowiczanie będą traktowani preferencyjnie.
Takie głosy też do nas dochodzą. Jak wspominałem, decyzje w tej sprawie zapadną po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Z doświadczenia wiem, że zarządzanie miastem to podejmowanie decyzji w sytuacji sprzecznych interesów. Wiem, że nie można dogodzić wszystkim i na pewno będzie jakaś grupa osób niezadowolonych, ale moim zadaniem jest znalezienie rozwiązania najbardziej optymalnego z punktu widzenia wszystkich mieszkańców – a nie danej grupy interesu.
– Wydaje się to najbardziej możliwe w miejscach, które dziś sąsiadują z SPP. Na pewno będziemy to szczegółowo analizować. Przyglądamy się też rozwiązaniom w innych dużych polskich miastach. W przypadku basenów sytuacja jest inna. Parkingi będą służyć osobom korzystającym z usług pływalni.
– To kluczowe zagadnienie. Żeby więcej osób trwale zamieniło samochód na środki komunikacji publicznej, muszą mieć atrakcyjną ofertę. Intensywnie nad tym w Katowicach pracujemy. Z jednej strony to wspomniane centra przesiadkowe, do których dochodzi powstający dworzec połączeń dalekobieżnych przy ul. Sądowej z funkcją park and ride. Ponadto w ostatnich latach kupiliśmy ponad 100 nowych autobusów – w tym elektryczne. Trwa projektowanie tramwaju na południe. Dużo się dzieje i wydajemy na to setki milionów złotych, ale uzupełnieniem tego muszą być działania zmierzające do zoptymalizowania kursowania komunikacji publicznej. Musimy zaakceptować fakt, że w nowoczesnym transporcie trzeba się przesiadać. Zamiast jechać godzinę autobusem „turystycznym” przez pół miasta – lepiej raz się przesiąść i zaoszczędzić 30 minut. Osobnym tematem jest kolej.
Parę dni temu na łamach „Wyborczej” zrealizowali Państwo ciekawy test, jak szybko można dojechać do centrum Katowic z Ligoty. Okazało się, że najkorzystniejsza opcja zakładała skorzystanie z nowo otwartego centrum przesiadkowego na Ligocie i kontynuację podróży pociągiem. Mówiąc o transporcie publicznym, warto wspomnieć o rozwoju Inteligentnego Systemu Transportowego, który zapewni m.in. priorytet dla pojazdów komunikacji publicznej. Nie zapominajmy też o rowerach. Mamy największą w woj. śląskim sieć rowerów miejskich, w zeszłym roku katowiczanie skorzystali z nich ponad 200 tysięcy razy. Co roku przybywa także dróg rowerowych – w tym roku zamierzamy wybudować ich 14 km. Rower coraz częściej pełni funkcję nie tylko rekreacyjną, ale też transportową.
– W przypadku przedłużenia ul. Bocheńskiego jest to istotne z punktu widzenia powstającego stadionu miejskiego, natomiast dalej, w kierunku południowym, będzie to stanowić połączenie o charakterze lokalnym, które ułatwi dostęp mieszkańcom Ligoty do autostrady A4. Przebudowa niektórych skrzyżowań, zarówno tych, które są już w toku – jak Kościuszki i Armii Krajowej, czy węzła DK81 i DK86, a także planowanych – w szczególności Mikołowska/Brynowska/ Pola oraz wylot z tunelu pod rondem na wysokości ul. Bogucickiej wpłyną znacząco na usprawnienie poruszania się po mieście. Wiele badań jasno pokazuje, że nawet gdyby komunikacja publiczna była nieodpłatna, to i tak wiele osób – z różnych względów – będzie dalej podróżować samochodem. Więc także z myślą o kierowcach cały czas wprowadzamy udogodnienia w mieście. Transport zrównoważony nie oznacza, że nagle wszyscy mieszkańcy przesiądą się do tramwajów. Tu warto też przypomnieć, że przez Katowice codziennie przejeżdżają tysiące pojazdów w formule ruchu tranzytowego. W tym przypadku nasza miejska komunikacja publiczna oczywiście nie jest i nigdy nie będzie alternatywą – co pokazuje, że optymalizacja w zakresie sieci dróg też jest potrzebna.
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze
Jak by to powiedzieć elegancko, że to nieprawda...
Zapytałbym o wydawane masowo zgody na budowę kolejnych osiedli w różnych miejscach bez dobrej komunikacji i miejsc parkingowych.
Koło nas trzy dni temu kancelaria notarialna się będzie budować - jeden rzut oka na plan i widać, że budynek biurowy dla 20 osób ma 3 miejsca parkingowe (a gdzie jeszcze klienci) - ale miasto nie widzi problemu, cyk zgoda jest kasiorka wpadła.
To samo z biurowcami. O ile zwiększyła się przestrzeń biurowa w centrum w ostatnich 5 latach?
A ile w tym czasie powstało nowych miejsc parkingowych? Te budynki na starcie już zakładają ?kanibalizowanie? okolicy z miejsc parkingowych.
A magistrat jakoś dziwnie ślepy na te problemy.
No ale jak zawsze wszystko można zwalić na tych złych kierowców co tutaj muszą pracować i jeść, robić zakupy i płacić podatki.
Taka podpowiedź DROGIE Katowice, nie jesteście Krakowem, jesteście drugą polską ligą otoczoną innymi miastami, gdzie też można się przeprowadzić i mieszkać.
A komunikacja - wystarczy JEDNA przesiadka i czekanie kwadrans by ludzie wrócili do aut.
A przez wasze nagonki na kierowców ja już miałem rysowane auto, spuszczane powietrze, wyzwiska. W du...
mam takie miasto ogrodów, nic mnie tu nie trzyma (tym bardziej że zarobki nie powalają) - serio, bawcie się tak głupio dalej...
fakty: komunikacja miejska nie działa, wydawane są pozwolenia na budowę bez możliwości skomunikowania komunikacją miejską (całe południe Katowic) - na świecie standardem jest max 400 metrów do przystanku autobusowego, budowane drogi dla rowerów są budowane niezgodnie z przyjętymi na świecie standardami co czyni je niefunkcjonalnymi (już nie mówiąc o smogu który musieliby wdychać rowerzyści)
Zresztą co tu dużo mówić, coś tak prostego jak strefy "tempo 30" ekipa Uszoka i Krupy potrafiła wdrożyć źle - a to już jest trudny wyczyn
Szanowny Panie, pismak Jedlecki musiałby żyć trzy razy żeby to zrozumieć. Po Krupie nie spodziewam się nawet tego...
Natomiast jeśli już prezydent mówi o trudnych decyzjach które musi podejmować, to apeluję o podjęcie trudnej decyzji i wyznaczenie trasy tramwaju na Kostuchnę jak najbliżej ulicy Jankego i Osiedla Odrodzenia. Jeśli ludzie będą mieli do przejścia 500-600m do tramwaju do lasu to nim nie pojadą, takie realia. A linię tramwajową można zrobić tak, żeby była cicha, a same nowoczesne tramwaje też głośne nie są. Można zobaczyć jak to jest zrobione np. w Gdańsku, gdzie nowe linie poprowadzone są między blokami na osiedlu, kilka metrów od bloków: tiny. pl/trjbm tam to działa, więc czemu u nas nie można??
?Będzie bolało? a potem płacz, że biznes się wyniósł i miasto się wyludnia. Róbmy skansen część kolejna
A niby czemu biznes ma się wynieść?? Bo pracownicy przyjadą do pracy autobusem, a nie własnym autem? Daj spokój...
A miasto się wyludnia między innymi dlatego, że coraz ciężej się po nim poruszać jego mieszkańcom (którzy niekoniecznie są pracownikami biur/urzędów w centrum, bo oni z kolei bardzo często dojeżdżają z miast ościennych).