W czerwcu zorganizujemy Wielki Test o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Do tego czasu będziemy o niej pisać i przypominać sobie najważniejsze fakty z nią związane. Dziś zajmiemy się transportem.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jednym z najważniejszych zadań Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest koordynowanie komunikacji miejskiej w regionie. Metropolia chce też zbudować kolej metropolitalną. Pod tym określeniem kryje się wiele zadań. Jednymi z nich jest doprowadzenie do budowy nowych torów oraz stacji i przystanków kolejowych.

Sukcesy już są. Sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymało dofinansowanie na budowę torów w ramach programu Kolej Plus. Łączny koszt ich realizacji jest szacowany na ok. 1,65 mld zł. Znaczna część tej kwoty (od 75 do 85 procent w zależności od projektu) zostanie pokryta z budżetu programu.

Nowe linie kolejowe w Metropolii

– Zakwalifikowanie wszystkich naszych projektów liniowych, które zgłosiliśmy to bardzo duży sukces. Przede wszystkim przybliża nas w dużym stopniu do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem we wszystkich zgłoszonych projektach. Wspólnie z liderami (gminami GZM) podjęła już wcześniej decyzję, aby zwiększyć wkład własny dla wszystkich projektów, za co były przyznawane dodatkowe punkty w rankingu, a to zwiększało też szansę poszczególnych inwestycji na realizację. Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie "Kolej+" to ponad 305 mln zł.

Zakwalifikowane projekty liniowe:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska.
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto.













  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.

Zapraszamy na Wielki Test o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Oficjalnie nasza Metropolia złożona z 41 miast i gmin rozpoczęła działanie w 2018 roku. Jak samorządowcy dzięki GZM zmienili region przez ostatnie pięć lat? Co się wydarzyło i co przed nami? O tym będziemy pisać przez kolejne tygodnie.

Przy okazji będziemy sprawdzać naszą wiedzę o Metropolii. Co tydzień opublikujemy parę pytań na jej temat. Ostrzegamy, nie zawsze będą łatwe.

Dziś trzeci test wiedzy o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

A 20 czerwca zorganizujemy "Wielki Test Wiedzy o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii". Zwycięzca otrzyma 5 tys. zł nagrody. Osoba, która zajmie drugie miejsce na podium, może liczyć na 3 tys. zł, zaś 1 tys. zł to nagroda za trzecie miejsce.

Pytania będą dotyczyły kilku dziedzin: gospodarki i inwestycji, komunikacji, rozwoju i nauki, kultury, turystyki i rekreacji. Podczas Wielkiego Testu Wiedzy o Metropolii chętni będą musieli odpowiedzieć aż na 50 pytań.

Najpierw jednak, co piątek przygotujemy się razem do tego sprawdzianu.

Zgłoszenia do Wielkiego Testu przyjmujemy pod adresem mailowym wielkitestwiedzy@katowice.agora.pl. W treści zgłoszenia należy podać swoje imię i nazwisko oraz oświadczenie "Akceptuję regulamin konkursu". Regulamin dostępny jest na katowice.wyborcza.pl

Wielki Test Wiedzy o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Wielki Test Wiedzy o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii  Agencja Wyborcza.pl

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Jarosław Kurski poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Kolej to podstawa. W związku z tym Katowice wycinają 15000 drzew pod kolejną niepotrzebną drogę dla samochodów. Ważne, że to 'kolejna' droga czyli prawie 'kolejowa'. Prawie robi różnicę...
    już oceniałe(a)ś
    0
    0