Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Ma piękną, potrafiącą wyrazić mnóstwo różnych emocji, twarz, którą okalają włosy w kolorze ognia. Zwykle jest pogodna i miła. Utalentowana, a przy tym skromna i nie pchająca się na afisz.

Świetnie wypada zarówno w rolach tragicznych jak i komediowych, choć woli te pierwsze. Z powodzeniem wciela się w kobiety dojrzałe, nawet babcie, ale też zwariowane nastolatki.

Dzięki znajomości śląskiej godki doskonale wypada np. na deskach Teatru Korez w "Cholonku", w którym gra Michcię, czyli córkę Świętków.

Urodziła się w Tarnowskich Górach. Pochodzi z artystycznej rodziny. Jej ojciec jest malarzem, brat - rzeźbiarzem, zaś siostra - tancerką i performerką. Ukończyła Wydział Aktorski i Pantomimiczny PWST we Wrocławiu.

Po powrocie na Górny Śląsk rozpoczęła pracę w Teatrze Rozrywki w Chorzowie (1995-1999), grając w musicalach. Przez następnych kilka lat, do 2005 roku, szlifowała swój warsztat dramatyczny w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Stamtąd trafiła do Teatru Śląskiego w Katowicach. Współpracuje też intensywnie z Teatrem Korez. Prócz Michci kreuje na deskach Korezu role w komediach takich jak: "Swing", "Miłość i polityka" czy "Kto nie ma, nie płaci". Wraz z jej wyjściem na scenę spektakl zwykle dostaje nowego energetycznego ładunku.

Nie próżnuje, co kilka miesięcy podziwiamy ją w kolejnej nowej kreacji

W Teatrze Śląskim nie próżnuje, właściwie co kilka miesięcy podziwiamy ją w kolejnej nowej kreacji. Spośród tych najnowszych wymienić trzeba takie sztuki jak “Wujek.81. Czarna ballada”, “Drach” (jest w nim znakomita jako babcia Valeska), “Himalaje” (świetnie wychodzi jej karykatura “nawiedzonej” dziennikarki!), “Wiele demonów”, "Porwanie Europy" oraz “Sklepy cynamonowe”.

W tych dwóch pierwszych "godo" po śląsku (jak i w nieco starszej metryką “Piątej stronie świata”, gdzie występuje jako matka). Jej najświeższą rolą jest postać Słabego Wielbłąda (naiwnej, młodej dziewczyny zakochanej w głównym antybohaterze) w spektaklu “Wilq Superbohater”.

Wystąpiła dotąd w ponad 50 sztukach. Obecnie przygotowuje się do roli w komedii "Nerwica natręctw", którą wspólnie przygotowują Robert Talarczyk i Mirosław Neinert, szefowie teatrów Śląskiego oraz Korez. Premierę zaplanowano na tej drugiej scenie już 2 lutego.

Barbara Lubos ma również na swoim koncie sporo ról w filmach, serialach czy etiudach studenckich i rejestracjach spektakli. Z tych ważniejszych wymienić warto tytułową rolę w filmie "Ewa", w reżyserii Ingmara Villqista i Adama Sikory. W 2011 roku otrzymała za nią Nagrodę Aktorską im. Elżbiety Czyżewskiej na 7. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Nowym Jorku. Pojawiła się też na ekranie u Lecha Majewskiego: jako Erykowa w słynnym "Angelusie" i prostytutka w produkcji "Onirica". Grała również u Macieja Pieprzycy i Roberta Glińskiego.

Uhonorowana została m.in. Złotą Maską - jedną z najważniejszych nagród teatralnych przyznawanych w województwie śląskim za rolę Iriny w "Trzech siostrach" (2001 rok). Jest też jedną z laureatek Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Pięknie śpiewa. Koncertuje z recitalami, podczas których wykonuje ulubione piosenki polskich artystów jak Demarczyk czy Grechuta, nagrywa płyty.

Występuje też z monodramem "Kamień. Rzecz o Edycie Stein".

Cegła z "Gazety" - głosować można do 28 stycznia

Trwa kolejny etap plebiscytu Cegła z "Gazety" – Nagroda im. Janoscha. Wcześniej nasi Czytelnicy zgłosili nazwiska osób, które najbardziej – ich zdaniem – w ostatnim czasie przyczyniły się do rozsławiania naszego regionu. Spośród kandydatów przez nich zgłoszonych członkowie kapituły wybrali sześciu finalistów. Cegłę otrzyma tylko jeden z nich. Kto to będzie, zależy od Waszych głosów. A głosować możecie jeszcze tylko do północy 28 stycznia za pomocą e-maili (plebiscyt@katowice.agora.pl) lub kuponów, które drukujemy w katowickiej "Wyborczej". Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: wyborcza.pl/katowice. Wyniki 14. edycji Cegły z "Gazety" ogłosimy 31 stycznia podczas gali.

Tego samego wieczoru ogłosimy zwycięzcę drugiego, towarzyszącego Cegle plebiscytu - "Jak grają Katowice". Na ulubionego wykonawcę / zespół / projekt muzyczny związany z Katowicami - Miastem Muzyki UNESCO możecie głosować na podobnych zasadach jak na kandydata do tradycyjnej Cegły z "Gazety".

Poniżej przedstawiamy ostatniego finalistę plebiscytu "Jak grają Katowice" (z jedenastu).

Piotr Wacławik - Asystent-dyrygent w Operze Śląskiej w Bytomiu. W tym sezonie jest także dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Urodził się w 1996 r. w Katowicach. Obecnie jest studentem ostatniego roku studiów magisterskich na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Mirosława Jacka Błaszczyka oraz w klasie violi da gamba Krzysztofa Firlusa. Latem 2019 r. został stypendystą Aspen Music Festival and School, gdzie przez dwa miesiące doskonalił swoje umiejętności dyrygenckie pod okiem dyrektora artystycznego festiwalu – R. Spano, który uhonorował go nagrodą główną – Robert Spano Conductor Prize w postaci zaproszenia na przyszły sezon. Podczas tego festiwalu został również wybrany spośród 12 uczestników do udziału w kursach mistrzowskich. Jest już - mimo młodego wieku - laureatem wielu nagród i wyróżnień m.in. I nagrody na międzynarodowym konkursie dyrygenckim London Classical Soloists (2018), a także II nagrody oraz nagrody orkiestry na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu, będąc najmłodszym uczestnikiem konkursu (2017). Jako dyrygent zadebiutował wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej w styczniu 2016 r. Współpracował z wieloma zespołami m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Tonhalle w Zurychu, Berlin Sinfoniettą, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Śląską Orkiestrą Kameralną, Moravian Philharmonic Orchestra, Sinfoniettą Cracovią, Athens Philharmonia Orchestra czy London Classical Soloists. Reprezentował Polskę w dwóch edycjach International Masterclasses Berlin. Oprócz osiągnięć dyrygenckich ma na swoim koncie także sukcesy jako instrumentalista - jest dwukrotnym laureatem I nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Leżajsku (2014, 2015). Swoje zainteresowania w grze na violi da gamba rozwijał uczestnicząc w licznych kursach zagranicznych.

Partnerem plebiscytu jest Miasto Katowice.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.