Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To chyba jeden z najbardziej zapracowanych dyrygentów w naszym kraju (i charakterystycznych – na podium zawsze występuje cały w czerni z nieodłączną, również w czarnym kolorze, chustą na głowie). Marek Moś razem z założoną przez siebie znakomitą orkiestrą Aukso, z którą chcą współpracować topowi wykonawcy muzyki nie tylko poważnej albo ćwiczy nowe utwory, albo daje koncerty. Mnóstwo koncertów. We własnej siedzibie, czyli w sali Mediateki w Tychach, którą zespół otrzymał od miasta w 2016 r., lub w budynku NOSPR-u, gdzie od kilku lat zespół jest jednym z rezydentów, czy też w innych salach koncertowych zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Urodził się w Piekarach Śląskich, kształcił w Bytomiu i Katowicach pod kierunkiem Kazimierza Dębickiego i Andrzeja Grabca. Zasłynął jako inicjator i pierwszy skrzypek Kwartetu Śląskiego, z którym występował podczas wielu festiwali muzycznych i w salach koncertowych na świecie. Z kwartetem tym dokonał niemal 30 prawykonań utworów polskich i zagranicznych kompozytorów, z których większość została dedykowana zespołowi. Ma w swym dorobku liczne nagrania zrealizowane dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz dla wytwórni fonograficznych, z których wiele uzyskało nagrody. Album monograficzny z utworami H.M. Góreckiego zdobył Fryderyka w 1995 r. Zaś dwa lata później kolejnego Fryderyka otrzymała płyta obejmująca kwartety smyczkowe Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.

Doceniania w konkursach

Moś jest też laureatem Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1984, 1988) i Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1994, 2005). W 2005 r. artysta został odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego. W 2009 r. nadano mu tytuł Honorowego Obywatela Miasta Tychy.

Marek Moś podczas koncertuMarek Moś podczas koncertu DOMINIK GAJDA

W 1998 r. z jego inicjatywy powstał jeden z najciekawszych europejskich zespołów kameralnych – orkiestra Aukso złożona z grupy absolwentów katowickiej Akademii Muzycznej. Miała ona być dla nich obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości. Z greckiego „aukso” oznacza „wzrastanie”. Nazwa mówi o potrzebie doskonalenia i konsekwencji, o podejmowaniu wyzwań i otwarciu na świat.

Dziś Aukso jest jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie, wizytówką Polski w świecie. Repertuar zespołu, z którym Marek Moś nieodzownie jest kojarzony, rozpięty jest od klasyki po muzykę współczesną. Jako cenionemu interpretatorowi twórczości kompozytorów polskich, prawykonania swych utworów powierzał m.in. Wojciech Kilar. Orkiestra z powodzeniem nagrywa muzykę filmową światowej sławy kompozytorów jak Elliot Goldenthal i ścieżki dźwiękowe do gier komputerowych. Specjalnością Aukso jest też łączenie klasyki z jazzem, elektroniką czy alternatywą. Współpracowała z artystami takimi jak Leszek Możdżer i Tomasz Stańko czy zespołami Motion Trio i Vołosi. Nagrywała również z Aphex Twinem i Jonnym Greenwoodem.

Pedagog z Akademii Muzycznej

Marek Moś jest również dyrektorem artystycznym festiwalu „Letnia Filharmonia Aukso” w Wigrach oraz twarzą (razem z Aukso) festiwalu Auksodrone, którego dwie edycje odbyły się w tyskiej Mediatece (2018 i 2019). Na jego program składają się projekty orkiestrowe z najwybitniejszymi artystami sceny klasycznej, jazzowej i elektronicznej. W każdym z koncertów bierze udział orkiestra oraz Marek Moś. To właśnie w Tychach podczas minionej edycji festiwalu Auksodrone zabrzmiała po raz pierwszy (w wersji koncertowej) opera „Drach” Aleksandra Nowaka z librettem Szczepana Dracha i w wykonaniu Aukso pod batutą Marka Mosia – pierwsza z elementami języka śląskiego.

Prócz intensywnej aktywności koncertowej i nagraniowej Marek Moś prowadzi również działalność pedagogiczną jako wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach.

Cegła z „Gazety” – jak głosować?

Rozpoczęliśmy kolejny etap plebiscytu Cegła z „Gazety” – Nagroda im. Janoscha. Wcześniej nasi Czytelnicy zgłosili nazwiska osób, które najbardziej – ich zdaniem – w ostatnim czasie przyczyniły się do rozsławiania naszego regionu. Spośród kandydatów przez nich zgłoszonych członkowie kapituły wybrali sześciu finalistów. Cegłę otrzyma tylko jeden z nich. Kto to będzie, zależy od Waszych głosów. A głosować możecie do północy 28 stycznia za pomocą e-maili (plebiscyt@katowice.agora.pl) lub kuponów, które drukujemy w katowickiej „Wyborczej". Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: wyborcza.pl/katowice. Wyniki 14. edycji Cegły z „Gazety” ogłosimy 31 stycznia podczas gali.

Cegła z „Gazety”. Jak grają Katowice

Tego samego wieczoru ogłosimy zwycięzcę drugiego, towarzyszącego Cegle plebiscytu – „Jak grają Katowice”. Na ulubionego wykonawcę / zespół / projekt muzyczny związany z Katowicami – Miastem Muzyki UNESCO możecie głosować na podobnych zasadach jak na kandydata do tradycyjnej Cegły z „Gazety”. Nagrodę wręczy zwycięzcy prezydent Katowic.

Poniżej przedstawiamy kolejnych finalistów (z jedenastu).

1. Joanna Bronisławska / Asi Mina – muzyk, animatorka kultury, pedagog. Członek zespołów The Complainer i Mołr Drammaz; związana z niezależną wytwórnią mik.musik.!. Ma na swoim koncie kilka albumów solowych oraz występów na festiwalach w Polsce i za granicą. Od ponad 20 lat pracuje z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i seniorami – prowadzi liczne autorskie warsztaty muzyczne. Współpracuje z instytucjami kultury i artystami z kraju i ze świata. Była kuratorem sceny dziecięcej EUgeniusz w ramach programu „Uwaga na kulturę!” z okazji inauguracji przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej. Jest kuratorem i pomysłodawcą Muzykodromu – miejsca stworzonego z myślą o niesystemowej edukacji muzycznej. Angażowana była również w projekty Katowice – Miasto Muzyki UNESCO oraz #Krakowice2018 Kongres Miast Kreatywnych UNESCO. Od 2017 roku prowadzi także rodzinny cykl edukacyjny AUKSO4KIDS w Mediatece w Tychach. W 2011 i 2014 roku nominowana do tytułu Kulturysta Roku nadawanego przez Radiowy Dom Kultury (Program 3 Polskiego Radia).

2. Hengelo – zespół, który został doceniony przez odbiorców muzyki rockowej i alternatywnej oraz zyskał pochlebne opinie krytyków, o czym mogą świadczyć zwycięstwa w takich konkursach i festiwalach, jak: Katofonia Music Outbreak, Zrób Hałas, Koz ALL Music Festival, pszczyńskie Żubrowisko czy projekt Dzielnica Brzmi Dobrze, którego patronem są Katowice – Miasto Muzyki UNESCO. W ramach międzynarodowego cyklu Sofar Sounds, zespół zagrał też akustyczny koncert w Krakowie. Jego muzyka pojawiła się na antenie radiowej Czwórki, Trójki oraz Antyradia. W 2017 r. grupa wystąpiła na „Małej scenie” Przystanku Woodstock, a rok od wydania debiutanckiej EP „Hungry Eyes” (2016), w wypełnionym Teatrze Śląskim odbył się koncert z okazji drugich urodzin zespołu, w którym wzięli również udział m.in. Miuosh i Natalia Grosiak. W 2018 r. zespół wystąpił podczas Szczytu Klimatycznego ONZ COP24 i pracował nad debiutancką płytą. Na początku 2019 r. grupa odbyła ogólnopolską trasę koncertową jako support Happysad. I wypuściła pierwszą płytę „Try”, na której łączy rockową tradycję z synth-popowymi eksperymentami, przywodzącymi na myśl brzmienia charakterystyczne dla nowofalowych grup lat 80.

Partnerem plebiscytu jest Miasto Katowice.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.