Europejski Urz康 ds. Bezpiecze雟twa 砰wno軼i EFSA zaleca, 瞠by kobiety wypija造 oko這 1,6 litra, za m篹czy幡i 2 litry p造n闚 dziennie. Tymczasem w Polsce a 59 proc. pa i 78 proc. pan闚 nie przestrzega tych zalece - wynika z bada TNS Polska

Jeśli Polacy sami mieliby ocenić, ile wody udaje im się wypić przez cały dzień, powiedzieliby: 0,79 litra.

Wolimy kawę i herbatę

To zbyt optymistyczne szacunki, bo w rzeczywistości piją tylko pół litra. Gdyby oprzeć się na badaniach i deklaracjach, okazałoby się, że Polacy piją bardzo rozsądnie i racjonalnie. Deklarują, że najczęściej sięgają po wodę. Ponad połowa badanych jest przekonana, że wypija codziennie dostateczną jej ilość, jednak okazuje się, że w rzeczywistości stanowi ona zaledwie 28 proc. wszystkich płynów.

 

Znacznie częściej do kubka trafiają kawa albo herbata; to one stanowią 43 proc. dziennego zaopatrzenia organizmu w płyny. Z kolei połowę tego, co wypija statystyczny Polak każdego dnia – być może nieświadomie, skoro deklaracje się różnią – stanowią słodkie napoje.

Woda przegrywa z kompotem

Po wodę Polak zazwyczaj sięga przede wszystkim wtedy, kiedy chce ugasić pragnienie między posiłkami – stanowi ona 39 proc. wszystkich wypijanych w tym czasie płynów. Ale już do obiadu czy kolacji woda wydaje się nie pasować. Podczas śniadania stanowi ona tylko 6 proc. wszystkich wypijanych wtedy płynów, w trakcie obiadu – jedną czwartą, a przy kolacji – 10 proc. „Przegrywa” wówczas z gorącymi i słodkimi napojami, przede wszystkim z kawą i herbatą albo kompotem lub sokiem.

Aż 95 proc. rodziców zdaje sobie sprawę, że woda to najlepsze, co mogą podać dziecku do picia. Aż 97 proc. zapewnia, że starannie dobiera to, co podaje dzieciom. Wygląda na to, że w dużej mierze to tylko życzenia rodziców, bo wprawdzie dzieci piją wystarczająco dużo płynów, jednak są to przede wszystkim (60 proc.) napoje słodzone.

Warto wiedzieć

Co dziesiąty Polak w ogóle nie pije wody, a 80 proc. – za mało w stosunku do zaleceń.

Aby obliczyć, ile wody dziennie powinniśmy wypić, należy pomnożyć wagę ciała przez 30 ml płynu przypadające na każdy kilogram.

Organizm nie magazynuje wody, trzeba więc ją dostarczać po trochu i regularnie.

Nie wolno czekać, aż pojawi się pragnienie. To już jest ostrzeżenie, że coś funkcjonuje nie tak, jak powinno.

Osoby, które się odchudzają, powinny pić wodę przed jedzeniem, niejadki – po.

Wodę można dostarczać organizmowi także z jedzeniem – statystycznie Polacy każdego dnia uzupełniają w ten sposób 0,7 litra płynów. Najwięcej wody zawierają: soki, mleko, napoje (87-100 proc.), świeże owoce, warzywa liściaste i kapustne (75-96 proc.), warzywa typu marchewka, pietruszka, seler (65-75 proc.), mięso, ryby, jaja, ser (40-65 proc.), pieczywo, ciasto (25-36 proc.), fasola, groch, soczewica (9-15 proc.), mąka, kasza, makaron (9-14 proc.)

Badanie TNS Polska na tysiącu Polaków w wieku od 16 do 64 lat oraz na 650 dzieciach do lat 15

Wi璚ej
    Komentarze
    Zaloguj si
    Chcesz do陰czy do dyskusji? Zosta naszym prenumeratorem