Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Z jednej strony trzynaście szkół z Białegostoku i gmin ościennych, 3 tysiące uczniów i 130 nauczycieli. Z drugiej strony pracodawcy, którzy zgłaszają, w jakich zawodach brakuje rąk do pracy. Takie były założenia, gdy stolica Podlaskiego przystępowała do tworzenia projektu Centrum Kompetencji Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Zaprosiła do niego także sąsiednie gminy: Choroszcz, Czarną Białostocką, Dobrzyniewo Duże, Juchnowiec Kościelny, Łapy, Supraśl, Turośń Kościelną, Wasilków oraz Zabłudów.

Uczniowski pośredniak

– Centrum kompetencji będzie współpracowało m.in. z placówkami kształcenia zawodowego, pracodawcami, firmami szkoleniowymi, instytucjami szkoleniowymi. Będzie miejscem, z którego będą mogli skorzystać przede wszystkim uczniowie i słuchacze szkół zawodowych, ale także ich rodzice, nauczyciele, doradcy zawodowymi i pracodawcy – mówił wtedy Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. – To bardzo ważne, by umożliwić młodym ludziom z naszego miasta i sąsiednich gmin zdobycie doświadczenia, kwalifikacji czy dodatkowych uprawnień, które dadzą im pracę.

Nie da się bowiem ukryć, że szkolnictwo zawodowe przeżywa drugą młodość. Pogardzane przez lata zawodówki znów cieszą się zainteresowaniem absolwentów podstawówek. Ale by wiadomo było do jakich zawodów kształcić, by uczniowie mieli szansę na zdobycie pracy, potrzebny był odzew firm, które są gotowe ich zatrudnić. Trzeba też „zdiagnozować" uczniów pod względem umiejętności i predyspozycji zawodowych.

Jednym z elementów Centrum jest laboratorium kompetencji oceniające predyspozycje zawodowe mieszkańców BOF. Jest to możliwe za pomocą specjalistycznych „boxów diagnostycznych" z 80 zadaniami z ośmiu obszarów kształcenia oraz kompetencji kluczowych. Kolejnym elementem jest pracownia ergonomii pracy, w której sprawdzane są predyspozycje psychofizyczne do wykonywania poszczególnych zawodów.

Skanowanie potrzeb

Dodatkowo Centrum Kompetencji BOF regularnie sprawdza jakie są potrzeby zawodowe w 600 firmach z terenu Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego, by można było dostosowywać programy nauczania w szkołach zawodowych do konkretnych potrzeb. Są tu też dostępne materiały doradcze czy multimedialne informacje o zawodach.

Wśród szkół, które biorą udział w projekcie znalazły się m.in. białostocki Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych, Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych, Zespół Szkół Rolniczych, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących a także Zespół Szkół Mechanicznych w Łapach czy Zespół Szkół w Czarnej Białostockiej. Wchodząc do Centrum otworzyły przed uczniami drzwi do staży w dużych przedsiębiorstwach, możliwości brania udziału w szkoleniach i kursach. Uczniowie skorzystali też ze współpracy z uczelniami wyższymi. Powstały też np. filmy mówiące o poszczególnych zawodach. Udostępniono je na Podlaskiej Platformie Edukacyjnej https://crtd.wrotapodlasia.pl. Opracowywane są katalogi nowych kierunków nauczania, jakich brakuje na rynku po to, by szkoły mogły wprowadzić je do swoich programów nauczania.

Projekt „Centrum Kompetencji BOF – kompleksowy model wsparcia i modernizacji systemu kształcenia zawodowego na terenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego" finansowany jest z Unii Europejskiej. Jego wartość to około 16 mln zł, dofinansowanie wyniosło ponad 15,2 mln zł. Projekt zaplanowano na lata 2017-21. Realizuje go Centrum Kształcenia Ustawicznego.

Więcej przykładów dobrych praktyk na stronie metropolie.pl i w publikacji „Dobre praktyki miast Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza – 2020"

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.