Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W tym roku miasta całego świata zainwestują w inteligentne rozwiązania 124 mld dolarów. W przyszłości te wydatki będą jeszcze wyższe. W 2023 r. mają sięgnąć 190 mld dolarów, wraz z inwestycjami będzie rosła liczba mieszkańców dużych metropolii. To one będą wygrywać konkurencję z mniejszymi ośrodkami. Eksperci uważają, że do 2030 r. będziemy mieć na świecie 43 megamiasta, a liczba każdego z nich przekroczy 10 mln.

Obecna w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii firma Capgemini przeprowadziła badania na temat zalet i wad. Okazuje się, że 35 proc. mieszkańców miast jest niezadowolonych z braku życia społecznego i kulturalnego, 45 proc. osób narzeka na złą infrastrukturę transportową, na złą jakość powietrza wskazuje 42 proc. badanych.

Chcemy mieszkać w smart city

Z raportu Capgemini wynika, że mieszkańcy miast chcą mieszkać w smart city. Wierzą, że zapewni im to większy komfort życia. 54 proc. pytanych twierdzi, że firmy technologiczne byłyby w stanie dobrze świadczyć usługi miejskie

Przeważają też opinie, że inteligentne rozwiązania przyczynią się do większego zrównoważenia rozwoju miast (58 proc.), polepszeniu ulegnie jakość usług miejskich (57 proc.) oraz jakość życia (54 proc.).

Ważna jest też komunikacja. Aby skrócić czas podróży autobusem, tramwajem czy trolejbusem oraz samochodem, miasta wdrażają m.in. inteligentne systemy sygnalizacji świetlnej. W Kopenhadze czas przejazdu komunikacji miejskiej zmniejszył się dzięki temu o 20 proc. Z kolei Helsinki mają mobilną aplikację WHIM, w której dostępne są informacje o wszystkich środkach transportu publicznego, współdzieleniu rowerów czy też samochodów na terenie miasta.

Inteligentne miasta w dobie koronawirusa

Smart city to coś więcej niż infrastruktura drogowa czy prąd. To też np. ekrany interaktywne przekazujące informacje mieszkańcom czy aplikacje, które pozwalają na szybką wymianę informacji i kontakt np. lekarzami. Ale wyzwaniem jest wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w danych, które powstają każdego dnia w miastach.

Obawy budzą kwestie prywatności (63 proc.), a 43 proc. pytanych o opinię urzędników mówi o potężnych lukach w infrastrukturze IT w zarządzaniu danymi przez miasto, niemal tyle samo zwraca uwagę, że miast na rozwiązania smart może być nie stać.

Miasta Idei w Tychach

O wykorzystaniu technologii w miastach będziemy rozmawiać podczas Miast Idei w Tychach. Podczas debaty online będziemy mówić o budowie ITS w Tychach oraz roli Big Data w zarządzaniu samorządami.

Naszymi gośćmi będą Maciej Gramatyka, wiceprezydent Tychów, Arkadiusz Bąk, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility, oraz dr Grzegorz Krawczyk z Katedry Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Debata odbędzie się 28 września o godz. 12. Będzie ją można oglądać na katowice.wyborcza.pl oraz fanpejdżu katowickiej redakcji "Gazety Wyborczej" na Facebooku. Zapraszamy do oglądania, zadawania pytań oraz komentowania.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.