Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

– Zaproponowaliśmy wsparcie samorządom, które zamierzają korzystać z dofinansowania GZM i zobowiązują się tym samym do stosowania standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej. Ponadto rekomendujemy angażowanie strony społecznej w proces konsultowania projektów – mówi Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii.

– W ostatnich miesiącach dostaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest pożądana i na pewno wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej – mówi Bartosz Rozpondek, zastępca dyrektora departamentu projektów i inwestycji. Jego zdaniem to ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu w 41 gminach członkowskich.

Pieniądze za standardy

– Warunkiem uzyskania dofinansowania z budżetu Metropolii jest to, aby prowadzone inwestycje w tym zakresie były zgodne ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej. Zależy nam, aby wsparcie eksperckie pojawiło już na etapie projektowania, gdy na spokojnie można wprowadzić ewentualne poprawki, ale pomocą chcemy służyć również w fazie realizacji – przypomina.

Z tego doradztwa mogą skorzystać wszystkie gminy, które należą do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Poradę będą mogły otrzymać przede wszystkim w zakresie rozbudowy nowych tras, które są dofinansowywane z budżetu GZM, a także przy każdym innym projekcie dotyczącym infrastruktury rowerowej. W każdym momencie mogą się zwrócić do Metropolii z prośbą o weryfikację, czy planowane rozwiązania wpisują się w określone standardy kształtowania infrastruktury rowerowej.

GZM wspiera miasta finansowo

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w ramach dwóch mechanizmów wsparcia gmin – Funduszu Solidarności oraz Programu działań na rzecz ograniczania niskiej emisji – daje możliwość otrzymania dotacji do prowadzonych inwestycji. Jednym z działań cieszących się dużym zainteresowaniem jest budowa infrastruktury rowerowej. Aktualnie na liście projektów do dofinansowania programu ograniczania niskiej emisji znajduje się 10 inwestycji na łączną kwotę ok. 13 mln zł. Drugi mechanizm wsparcia – Fundusz Solidarności – obejmuje dwa projekty na blisko pół miliona złotych.

Przypomnijmy: w 2018 r. Zarząd GZM przyjął dokument pn. Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej. Zawiera on wytyczne, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe w gminach Metropolii oraz podniosą komfort użytkowania nowo powstających tras. Dokument ten w formie zarządzeń prezydentów został przyjęty m.in. przez Będzin, Dąbrowę Górniczą, Czeladź, Mikołów, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Tarnowskie Góry, Tychy i Zabrze. Dokument został również przyjęty uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego. Dzięki temu nowo powstające drogi powinny być budowane według wspólnych standardów.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.