Centra przesiadkowe, nowe drogi i systemy zarządzania ruchem. To jedne z najważniejszych inwestycji dotyczące komunikacji, które w tym roku będą realizowane w miastach regionu
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Katowice szykują się do inwestycji komunikacyjnych o łącznej wartości przekraczającej 1 mld zł. Zaowocują zeszłoroczne przygotowania.

– 2017 rok był przede wszystkim czasem finalnego przygotowania wielu inwestycji, część z nich udało się nawet rozpocząć. Choć pozornie w terenie niewiele się działo, to ten etap był bardzo ważny, bo dzięki temu teraz rozpoczną się prace na wielu frontach - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Chodzi o duże inwestycje w obszarze zrównoważonego transportu. W tym roku Katowice będą budować łącznie cztery centra przesiadkowe typu Park&Ride, a ponadto przebudują układ drogowy w dwóch kluczowych węzłach Drogi Krajowej 81.

Pierwsze centrum przesiadkowe będzie gotowe w połowie roku w Ligocie, kolejne, większe inwestycje powstaną w Brynowie i Zawodziu – tutaj prace zakończą się w III kwartale 2019 roku. Centra będą umożliwiać swobodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu zarówno miejskiego – autobus, tramwaj, pociąg, jak również indywidualnego – samochód i rower.

Remont DK44 w Tychach

Z kolei w Tychach za ponad 132 mln zł zostanie przebudowany około 2,5-kilometrowy odcinek od węzła na Wartogłowcu do ul. Turyńskiej. Oprócz wymiany nawierzchni po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej. Jednak najistotniejszym punktem przebudowy ma być nowy, bezkolizyjny węzeł łączący DK44 z ulicami Mysłowicką, Oświęcimska, Kościelną i Główną. – Powstaną także dwa przejścia podziemne – jedno w rejonie ul. Kościelnej, drugie przy ulicy Długiej. Inwestycja potrwa do końca 2019 roku (w styczniu 2017 dowiedzieliśmy się o uzyskaniu dofinansowania, prace ruszyły we wrześniu, a od 9 stycznia pierwsze poważniejsze utrudnienia związane z inwestycją).

Centrum przesiadkowe w Gliwicach

Gliwice z kolei zbudują centrum przesiadkowe przy dworcu. Będzie to nowoczesny obiekt, zintegrowany z dworcem kolejowym system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem komercyjnym. Wiąże się z tym modernizacja układu komunikacyjnego części śródmiejskiej strefy miasta – przewidziano przebudowę ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wraz z odcinkiem ul. Zwycięstwa, placu Piastów i odcinka ul. Piwnej, ul. Składowej z fragmentem ul. Warszawskiej, ul. Okopowej, ul. Na Piasku i placu przed dworcem PKP oraz fragmentu ul. Tarnogórskiej, wygospodarowanie dodatkowych przestrzeni parkingowych oraz przygotowanie nowej aranżacji placu dworcowego i pl. Piastów. Budowa może rozpocząć się pod koniec bieżącego roku, a jej zakończenie zaplanowano na koniec 2020 roku. W Wieloletniej Prognozie Finansowej na realizację zadania zostały zaplanowane łączne środki w wysokości ok. 150 mln zł.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Mam nadzieję, że powstaną przy okazji BUS-pasy. Żartowałem, głowę dam , że autobusy będą stać w korkach. A żeby zapełnić te centra przesiadkowe to mam nadzieję, że będzie darmowa komunikacja. Żartowałem. Nie w Katowicach, bo zabraknie na sylwestra i sponsorowanie profesjonalnych klubów. A tak już nie żartując to na pewno po tych inwestycjach ruch samochodowy wzrośnie, jak od lat w Katowicach...
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    Wielkie inwestycje, a np. kierowcy autobusu 653 nie zatrzymują się często na przystanku Brynów Pętla przy peronie tramwajowym, a gdzieś tam, gdzie im się podoba i trzeba przez trawę i krzaki się przedzierać. Na Sokolskiej kierowcy nie zatrzymują się niekiedy na swoich stanowiskach. Na dworcu w Piekarach 860 często daleko od krawężnika się zatrzymuje. I tak dalej... I tym podobne...
    Do tego 99% autobusów ma jedynie wyświetlacze, i brak w nich zewnętrznej informacji głosowej o numerze linii, co nam niewidomym bardzo utrudnia przemieszczanie się. A przecież można, bo 600 mówi i w ogóle to jedna z najlepiej dostosowanych dla pasażerów z niepełńosprawnościami linii w GOP.
    A w Łodzi czy Tarnowie są piloty do komunikacji miejskiej dla niepełnosprawnych. A w GOP kiedyś były... W Krakowie testuje się aplikacje z połączeniem z opaskami by je wykorzystać do informacji pasażerskiej dla niepełnosprawnych. W GOP nawet nie ma aplikacji z rozkładem jazdy. Promuje się na stronie "JakDojadę", której to aplikacji jest daleko do dostępnej.
    Mam wrażenie, że o komunikacji miejskiej z punktu widzenia pasażera pracownicy związków komunikacji wiedzą jedynie z książek i czasopism, a nie z własnego doświadczenia. Tak jest nie tylko w przypadku autobusów czy tramwajów, ale kamyczek do kolei można by też tu wrzucić.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    We Lwowicach bana i dopiero budzie centrum przesiadkowe...
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    DK 44? Nie żartujcie. Zamknięto ulicę, wytyczono (koślawy) objazd, po czym w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku udano się po premie. Ni pół człowieka na tej wielgachnej jakoby "inwestycji".
    @docent_hlep
    Jesteś pewien z tymi premiami? Czy po prostu najzwyczajniejsze polskie narzekanie na wszystko?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0