Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Spotkanie rozpoczęliśmy o godz. 10 w Teatrze Sztuk w Jaworznie. Na zamknięte warsztaty zaprosiliśmy mieszkańców Jaworzna, społeczników oraz specjalistów.

W czasie warsztatów postanowiliśmy zapytać naszych gości, jak wyobrażają sobie korzystanie z prądu w codziennym użytkowaniu. Co jeszcze da się podłączyć do gniazdka? Zastanawialiśmy się też, jak przy wykorzystaniu prądu będziemy się poruszać w przyszłości. To elektryczne rowery, samochody, autobusy? Czy coś jeszcze? Deskorolki? Hulajnogi? Co trzeba będzie kupić, a co mieszkańcy będą woleli wypożyczyć?

Czy Jaworzno jako miasto może się stać wielkim terenem eksperymentalnym dla pojazdów autonomicznych? Czy mieszkańcy są na to gotowi? Jakie widzą korzyści dla siebie z takiego rozwiązania?

'Wyborcza' wraz z Urzędem Miasta w Jaworznie zorganizowały kolejne spotkanie z cyklu Miasta Idei. Tym razem rozmawialiśmy o e-mobilności'Wyborcza' wraz z Urzędem Miasta w Jaworznie zorganizowały kolejne spotkanie z cyklu Miasta Idei. Tym razem rozmawialiśmy o e-mobilności GRZEGORZ CELEJEWSKI

Dużo miejsca postanowiliśmy poświęcić autonomicznym pojazdom. Czy Jaworzno jako miasto może się stać wielkim terenem eksperymentalnym dla pojazdów autonomicznych? Czy mieszkańcy są na to gotowi? Jakie widzą korzyści dla siebie z takiego rozwiązania? Gdzie takie pojazdy powinny się pojawić w pierwszej kolejności? Czy ma to być np. taksówka, która będzie krążyć po centrum?

Wypożyczalnia elektrycznych rowerów to dobry pomysł?

Warsztaty prowadził Rafał Stefański. Część uczestników zastanawiała się, co jeszcze można podłączyć do prądu, druga grupa szukała pomysłów na dalszą poprawę komunikacji publicznej, a trzecia od razu zaczęła się spierać o miejsce autonomicznych pojazdów w mieście.

Pierwsze pomysły pojawiły się bardzo szybko. Skoro prąd jest w całym mieście, to można myśleć o wypożyczalni elektrycznych rowerów, konieczne zdaniem gości jest wyposażenie całej floty PKM Jaworzno w elektryczne autobusy. Zalety? To przede wszystkim mniejszy ruch i hałas w mieście.

Całkowite zaufanie do maszyn wymaga też akceptacji ryzyka. Z drugiej jednak strony technologia jest mniej zawodna od człowieka, a za ewentualne błędy odpowiada producent. I wreszcie, gdy pojazdy będą prowadzić komputery, to ruch będzie bardziej płynny

'Wyborcza' wraz z Urzędem Miasta w Jaworznie zorganizowały kolejne spotkanie z cyklu Miasta Idei. Tym razem rozmawialiśmy o e-mobilności'Wyborcza' wraz z Urzędem Miasta w Jaworznie zorganizowały kolejne spotkanie z cyklu Miasta Idei. Tym razem rozmawialiśmy o e-mobilności GRZEGORZ CELEJEWSKI

Mieszkańcy, którzy zajmowali się komunikacją, postulowali np. więcej zielonych parkingów w mieście (płatnych), pojawiła się też propozycja wprowadzenia publicznego transportu towarowego dla mieszkańców. Na tablicy zawisł postulat współdzielenia samochodów elektrycznych w mieście.

Grupa, która zajmowała się autonomicznymi pojazdami, zwracała uwagę na wady i zalety takich rozwiązań. Okazuje się np., że samochód bez kierowcy może rodzić niepokój innych kierowców. Całkowite zaufanie do maszyn wymaga też akceptacji ryzyka. Z drugiej jednak strony technologia jest mniej zawodna od człowieka, a za ewentualne błędy odpowiada producent. I wreszcie, gdy pojazdy będą prowadzić komputery, to ruch będzie bardziej płynny.

Parkingi napędzane prądem to przyszłość

Później każda grupa przedstawiła swoje najciekawsze pomysły. W kwestii komunikacji w mieście ważne okazało się zwiększenie prędkości handlowej autobusów, budowa piętrowych parkingów napędzanych prądem oraz wzrost częstotliwości poruszania się autobusów. Padł też postulat likwidacji zatok autobusowych. Chodzi o to, żeby autobus nie miał problemu z włączeniem się do ruchu.

Samochody służb miejskich powinny być na prąd

Grupa, która szukała pomysłów do wykorzystania prądu w mieście, zwracała uwagę, że dobrze byłoby, gdyby z elektrycznych pojazdów korzystały służby miejskie. Poruszałyby się po mieście sprawniej, a jednocześnie byłaby to promocja takich urządzeń. Może to być nawet hulajnoga czy rower. Zwracano jednak uwagę, że elektryczne pojazdy mogą być niebezpieczne dla pieszych. Chodzi o to, że można ich nie usłyszeć. Padła też propozycja budowy indukcyjnych stacji ładowania.

Samochód bez kierowcy i na prąd to przyszłość

- Co nas interesuje samochód, gdy go nie potrzebujemy? Niech sobie jedzie do stacji ładowania albo przewiezienie kogoś innego. A my go wezwiemy przez telefon, gdy znowu będziemy go potrzebować - wyjaśniali zwolennicy takich pojazdów

'Wyborcza' wraz z Urzędem Miasta w Jaworznie zorganizowały kolejne spotkanie z cyklu Miasta Idei. Tym razem rozmawialiśmy o e-mobilności'Wyborcza' wraz z Urzędem Miasta w Jaworznie zorganizowały kolejne spotkanie z cyklu Miasta Idei. Tym razem rozmawialiśmy o e-mobilności GRZEGORZ CELEJEWSKI

Grupa, która zajmowała się autonomicznymi samochodami, podkreślała, że maszyny będą nam ułatwiać życie. Odpierano zarzuty o niebezpieczeństwie. Dziś wypadki w komunikacji powodują zawsze ludzie.
Autonomiczne samochody rozwiązują też problem parkingów w mieście. - Co nas interesuje samochód, gdy go nie potrzebujemy? Niech sobie jedzie do stacji ładowania albo przewiezienie kogoś innego. A my go wezwiemy przez telefon, gdy znowu będziemy go potrzebować - wyjaśniali zwolennicy takich pojazdów.

Nie bez znaczenia jest również to, że maszyna "dopasuje się" do ruchu w mieście i cały czas będzie „czytać” miejską infrastrukturę, a dzięki temu będzie się poruszała sprawniej.

- Musimy pokonywać obawy. Wyobrażam sobie tablice na rogatkach Jaworzna z informacją, że w mieście są pojazdy autonomiczne. Chodzi o to, żeby pokazać, że nie ma się czego bać - mówił Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów

Po długich dyskusjach mieszkańcy uzgodnili wnioski. Po pierwsze, PKM Jaworzno zadeklarowało, że chętnie przetestuje autobus autonomiczny, gdy tylko taki się pojawi w Polsce. W mieście muszą się pojawić też stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Konieczne jest przygotowanie infrastruktury w mieście pod pojazdy autonomiczne i elektryczne. Chodzi np. o zatoki dla takich samochodów. W mieście powinno się wyznaczyć obszar, na którym będą się poruszały pojazdy autonomiczne. Ale były też głosy, że powinien to być teren całego miasta.

Mieszkańcy chcą też wypożyczalni elektrycznych pojazdów. Nie chodzi tylko o samochody, ale też rowery i np. hulajnogi. A miasto powinno promować taki sposób poruszania się w mieście.

Po warsztatach, o godz. 12.30, rozpoczęła się konferencja. Udział w niej wzięli: Paweł Silbert - prezydent Jaworzna, Zenon Torba - wiceprezes PKM Jaworzno, Rafał Zajas - regionalny dyrektor sprzedaży w Solaris Bus & Coach, Kacper Winiarczyk - dyrektor generalny Uber Polska, prof. Jakub Bernatt - dyrektor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych „Komel”, Jędrzej Dąbrowski - dyrektor zarządzający firmy Ele-DriveCo (producenci elektrycznych pojazdów), oraz Anna Badeńska z Urzędu Miasta we Wrocławiu, który wkrótce uruchomi miejską wypożyczalnię elektrycznych samochodów. Debatę poprowadził Przemysław Jedlecki, dziennikarz „Wyborczej”.

Jaworzno liderem e-mobilności

Jako pierwszy głos zabrał Paweł Silbert. Podkreślił on, że Jaworzno ma wszystko, aby na długie lata być liderem w dziedzinie e-mobilności.

- Jaworzno to miasto, które powstało dzięki energii i nieustannie emanuje tą energią. Jesteśmy partnerem Polskiego Funduszu Rozwoju i wielu innych przedsięwzięć związanych z e-mobilnością. Często wymienia się nas jako miasto będące wzorem do naśladowania w tej dziedzinie. To miłe, ale cały czas chcemy wyznaczać sobie nowe, ambitne cele - powiedział prezydent Jaworzna

Jednym z liderów dziedzinie e-mobilności w Polsce jest niewątpliwie Wrocław. Niebawem otwarta tam zostanie miejska wypożyczalnia elektrycznych samochodów. Anna Badeńska z wrocławskiego magistratu opowiedziała, skąd wziął się pomysł na uruchomienie wypożyczalni.

Ile będzie kosztowało wypożyczenie samochodu? Najprawdopodobniej około złotówki za każdą minutę korzystania


- Tak jak każde miasto mamy wielki problem z samochodami. Obecnie jest ich aż 560 na każdy tysiąc mieszkańców. Pomimo funkcjonującego systemu roweru miejskiego i rozwiniętej sieci komunikacji publicznej w wielu miejscach bardzo trudno o zaparkowanie samochodu. Pomysł na wypożyczalnie samochód elektrycznych pojawił się w 2014 roku. Myśleliśmy początkowo o 50-100 samochodach, współpracujące z nami firmy podsunęły nam jednak pomysł, żeby było ich łącznie 200. Miasto do stworzenia systemu i budowy niezbędnej infrastruktury nie dopłaci ani złotówki. Ile będzie kosztowało wypożyczenie samochodu? Najprawdopodobniej około złotówki za każdą minutę korzystania - podkreśliła Anna Badeńska.

Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Uber Polska, podkreślił z kolei, że car-sharing cieszy się coraz większą popularnością w Stanach Zjednoczonych.

- Osiem lat temu, gdy zaczynaliśmy działalność w Stanach Zjednoczonych, nie przypuszczaliśmy, ze nasze działania mogą mieć aż taki duży wpływ na transport. Kiedyś dla młodych ludzi samochód był synonimem wolności. Na amerykańskim rynku coraz więcej osób rezygnuje z jego posiadania i zamawia przewóz przez smartfona. W Polsce problem wciąż tkwi w naszych głowach. Trzeba stworzyć na tyle dobrą propozycję, żeby korzystanie z car-sharingu czy Ubera było wygodniejsze od innych rozwiązań - dodał Winiarczyk.

Główną barierą w korzystaniu z samochodów elektrycznych jest cena

Samochody elektryczne coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Trudno jednak powiedzieć, że w naszym kraju jest to już zjawisko powszechne. Kiedy tak się stanie? Na to pytanie próbował odpowiedzieć prof. Bernatt, który na Miasta Idei do Jaworzna przyjechał elektrycznym Re-voltem.

- Niewątpliwą barierą jest obecnie cena. „Elektryk” jest o blisko 30 proc. droższy od pojazdów  klasycznych. W głównej mierze cena zależy od pojemności baterii. Często samochód postrzegany jest też jako wyznacznik statusu społecznego. Dla wielu osób 10-letni diesel nadal bije na głowę w tej kwestii miejskie elektryczne samochody. Mało kto wie jednak, że eksploatowanie „elektryków” może być tańsze i mniej problemowe. Odpadają przecież wszelkie wymiany filtrów, oleju itp. Warto znać te korzyści - zaznaczał prof. Bernatt

- Powinniśmy też nauczyć ludzi, jak odpowiednio liczyć koszty eksploatowania samochodu. Mam wielu znajomych, którzy mówią: Mój 3-litrowy silnik jest świetny i nie zamieniłbym się na żadne inne auto. Gdyby jednak dokonali głębszej analizy, okazałoby się, że śmiało mogliby się obyć bez swojego samochodu i postawić na „elektryka” czy car-sharing. To trochę pokazuje nasze podejście Polaków do samochodów: „A, kupię sobie kombi w dieslu, bo raz na dziesięć lat muszę przewieźć szafkę z Ikei” - dodał Jędrzej Dąbrowski.

Ważnym elementem konferencji była też dyskusja o autobusach elektrycznych. Wiceprezes PKM Jaworzno Zenon Torba przyznał, że miasto do kupna takich pojazdów zaczęło się przymierzać już sześć lat temu. - Testowaliśmy „elektryki” w tym samym czasie, kiedy robiły to Warszawa i Kraków. Okres testowy był jednak zbyt krótki. Postanowiliśmy więc kupić taki model, żeby go sprawdzić w każdym aspekcie. To był strzał w dziesiątkę. Dzisiaj wiemy, jakich autobusów potrzebujemy. Co ważne, zewsząd docierają do mnie sygnały, że mieszkańcy Jaworzna lubią nimi jeździć – mówił Torba.

Ważne, aby przed zakupem autobusów elektrycznych zrobić odpowiednią analizę ich przyszłego wykorzystania - jakie dystanse będą pokonywały i ilu ludzie będą przewoziły. Nie chodzi o to, żeby był to sympatyczny gadżet w miejskich zajezdniach. Autobusy elektryczne kosztują przecież ok. 2 mln zł - to dwa razy więcej niż model spalinowy. Po kilkunastu latach użytkowania koszty te mogą się jednak zwrócić – podkreślił Rafał Zajas z firmy Solaris Bus & Coach.

Prezydent Jaworzna: Jesteśmy gotowi na testy pojazdów autonomicznych

Zarówno podczas warsztatów, jak i debaty poruszony został również temat samochodów autonomicznych. Na sam koniec prezydent Paweł Silbert zadeklarował, że jest gotowy na to, aby przetestować to rozwiązanie w Jaworznie: - Wiele polskich uczelni konstruuje pojazdy autonomiczne, które tak naprawdę nie mają gdzie funkcjonować. Deklaruję więc w imieniu swoim i, mam nadzieję, także wszystkich mieszkańców Jaworzna: jesteśmy gotowi na takie testy.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.