Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jaworzno jest jedynym miastem aglomeracji, które może się pochwalić codziennym użytkowaniem dwóch autobusów elektrycznych. To dopiero początek, bo jeszcze w tym roku co trzeci autobus w Jaworznie (jest ich w sumie 60) będzie jeździł na prąd. Solaris Bus & Coach dostarczy miastu 22 elektryczne pojazdy: dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy 12-metrowe pojazdy (nowy Urbino Electric), a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra. Wcześniej zapadła też decyzja o kupnie sześciu solarisów z wymiennymi bateriami.

Wszystkie elektrobusy będą wyposażone w system ładowania pantografowego. To oznacza, że będzie je można doładowywać na trasie. W mieście zostaną wybudowane takie stacje, pierwsza już powstaje.

Skąd taki wybór? Jeszcze kilkanaście lat temu PKM Jaworzno woził pasażerów starymi autobusami. Narzekania były codziennością. Miasto nie miało wyjścia. Musiało zacząć inwestować w komunikację publiczną. To jednak niejedyny powód. Zbigniew Nosal, prezes zarządu PKM Jaworzno, przypomina, że do 2030 roku 50 proc. autobusów miejskich przewoźników w Unii Europejskiej ma być na prąd lub gaz. Unijne przepisy wyznaczyły kierunek inwestycji.

Jaworzno nie zamierza poprzestać na autobusach

W planie jest m.in. budowa sieci wypożyczalni miejskich elektrycznych rowerów. Kolejnym krokiem może być wypożyczalnia elektrycznych samochodów (przygotowuje się już do tego Wrocław), kwestią niedalekiej przyszłości jest też zapewne pojawienie się w Polsce pierwszych autonomicznych samochodów. Już teraz Uber współpracuje z Volvo Cars, a wartość projektu opiewa na 300 mln dolarów.

Uber już testuje takie pojazdy, a zgodę, by poruszały się na zwykłych ulicach, wydał gubernator Arizony. Za tym gestem poszły nie tylko testy pojazdów Ubera. General Motors otworzył nowe zakłady w Phoenix, a w Scottsdale testował autonomiczne elektryczne chevrolety bolt.

Teraz wyobraźmy sobie, że zgodę na uczynienie Jaworzna miastem, po którym mogą jeździć elektryczne i samonawigujące samochody, daje prezydent Jaworzna. Niemożliwe? Przekonamy się już wkrótce.

14 marca w Teatrze Sztuk w Jaworznie organizujemy kolejne spotkanie z cyklu „Miasta idei"

Spotkanie poświęcimy je e-mobilności. O godzinie 10 planujemy zamknięte warsztaty z mieszkańcami Jaworzna, społecznikami i specjalistami, w trakcie których zastanowimy się, jak wyobrażają sobie korzystanie z prądu w codziennym użytkowaniu. Zapytamy, co jeszcze da się podłączyć do gniazdka i jak przy wykorzystaniu prądu będziemy poruszać się w przyszłości. To elektryczne rowery, samochody, autobusy. Czy coś jeszcze? Deskorolki? Hulajnogi? Co trzeba będzie kupić, a co mieszkańcy będą woleli wypożyczyć?

Zastanowimy się też nad wprowadzeniem autonomicznych pojazdów. Czy Jaworzno jako miasto może stać się wielkim terenem eksperymentalnym dla pojazdów autonomicznych? Czy mieszkańcy są na to gotowi? Jakie widzą korzyści dla siebie z takiego rozwiązania? Gdzie takie pojazdy powinny się pojawić w pierwszej kolejności? Czy ma to być np. taksówka, która będzie krążyć po centrum? Podczas warsztatów stworzymy listę życzeń mieszkańców dotyczących dalszych inwestycji w komunikację w mieście.

O godz. 12.30 odbędzie się otwarta debata z ekspertami i samorządowcami. Zaprosiliśmy prezydenta Jaworzna Pawła Silberta, Zenona Torbę, wiceprezesa PKM Jaworzno, Dariusza Michalaka, wiceprezesa Solaris Bus & Coach, Kacpra Winiarczyka, dyrektora generalnego Uber Polska, prof. Jakuba Bernatta, dyrektora Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych „Komel”, oraz Jędrzeja Dąbrowskiego, dyrektora zarządzającego firmy Ele-DriveCo.

Razem z nimi zastanowimy się, czy przyszłość w dziedzinie e-mobility to już teraźniejszość? Jakie niesie ze sobą korzyści, a jakie wyzwania i koszty? Wreszcie - jakie są warunki i ograniczenia w inwestowaniu w e-mobilność?

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.