Projekt "Miasta Idei" to próba wypracowania najlepszych pomysłów i dobrych praktyk dla miast województwa śląskiego. Chcemy, by konferencje organizowane pod tym hasłem były miejscem dialogu oraz wymiany opinii między władzami miast, ekspertami i mieszkańcami.
O tych wydarzeniach piszemy na łamach "Gazety Wyborczej Katowice" oraz w naszym serwisie katowice.wyborcza.pl. Zapraszamy do udziału. Wstęp na konferencję jest bezpłatny.
9 marca w Jaworznie najpierw o godz. 10 rozpoczną się warsztaty dla grupy mieszkańców i ekspertów. W tym czasie zastanowimy się, jak przekonać ludzi do ograniczenia dostępności centrum dla samochodów. Jak godzić interesy pieszych, rowerzystów i kierowców i jak z nimi rozmawiać. Porozmawiajmy też o tym, kto ma większe prawo do miasta: pieszy, rowerzysta czy kierowca? Czy to nie fałszywy podział?
Zastanowimy się, co jest dla pieszego, rowerzysty i kierowcy ważne. Czy coś ich łączy? Poszukajmy tego, ale zastanówmy się, gdzie nie ma pól do porozumienia.
Stworzymy listę wad i zalet wjeżdżania samochodem do ścisłego centrum.
Stworzymy listę wad i zalet tworzenia deptaków i poruszania się po mieście pieszo lub rowerem.
Co przeważa, które argumenty uczestnicy warsztatów uznają za bardziej przekonujące?
Jak przekazać to wszystkim mieszkańcom, tak aby stopniowa zmiana nie wywołała protestu?
Poszukajmy wspólnie pomysłów, jak miasto może zachęcić ludzi do przesiadki z samochodu na rower, do autobusu, czy pokonania drogi pieszo? Wybierzemy trzy najlepsze.
Później o godz. 12.30 odbędzie się panel dyskusyjny pod tytułem "Centrum dla ludzi czy dla samochodów? Trendy na przykładzie Jaworzna". W debacie wezmą udział:
Dr Michał Beim - Instytut Sobieskiego, ekspert w dziedzinie miasto i transport
Dr Krzysztof Bierwiaczonek - Uniwersytet Śląski w Katowicach, socjolog
Zbigniew Nosal - prezes PKM Jaworzno
Grzegorz Sapoń - Urząd Marszałkowski w Krakowie, dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji
Paweł Silbert - prezydent Jaworzna
prof. Kazimierz Kłosek - Politechnika Śląska, ekspert do spraw transportu
Podczas konferencji będziemy dyskutować m.in.: o tym, czy z miast należy wyprowadzać ruch pojazdów, a może budować trzypasmowe i czteropasmowe drogi przez ich centra?
Jak przekonać kierowców, że mogą zyskać na ograniczaniu ruchu w miastach?
Czy samochód na pewno wrogiem miasta i trzeba się go pozbyć na siłę?
Jak tworzyć odpowiednią alternatywę dla prywatnego transportu?
Jaką rolę odgrywają trakty piesze, drogi rowerowe i komunikacja publiczna?
Czy w miastach wielkości Jaworzna czy Olsztyna tramwaj ma sens?
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze