Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu
W "Zielonej mobilności" opisano, jak dziś jeździ i chodzi się po Dąbrowie Górniczej i jak powinno to wyglądać w przyszłości. W dokumencie jest mowa o komunikacji publicznej, prywatnych samochodach, pieszych oraz rowerzystach.

Z myślą o tych ostatnich powstała m.in. lista sugerowanych inwestycji. To zapowiedź budowy trasy nr 1 o długości około 8,2 km. Autorzy dokumentu, który powstał na zamówienie miasta, podkreślają, że najpierw należy wybudować odcinek od Będzina do Huty ArcelorMittal, potem powinna być ona połączona z trasą w rejonie Parku Wodnego Nemo. To trasa nr 6, czyli planowana "zielona obwodnica" centrum Dąbrowy Górniczej o długości 4,2 km. Konieczna będzie jednak m.in. budowa przejścia wraz z przejazdem rowerowym na przedłużeniu ulicy Górników Redenu oraz dodanie przejazdu rowerowego przez al. Piłsudskiego na przedłużeniu ul. Mikołaja Kopernika.

Podobnych pomysłów i szczegółowych planów w "Zielonej mobilności" jest więcej. We wtorek 8 listopada będziemy o tym rozmawiać podczas spotkania w ramach cyklu "Miasta Idei".

Zapraszamy na konferencję "Jak stworzyć centrum w 100-letnim mieście?"

Dąbrowa Górnicza, która przejęła tereny byłej fabryki Defum znajdujące się tuż za Pałacem Kultury Zagłębia, chce stworzyć tu nowe centrum miasta. 8 listopada odbędzie się tu konferencja pt. "Jak stworzyć centrum w 100-letnim mieście?". W godzinach 12-14.30 w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej będziemy rozmawiać o wyzwaniu, jakie czeka miasto. Naszymi gośćmi będą nie tylko Leszek Jodliński, ale również Robert Konieczny, architekt, Jan Jakub Wygnański, socjolog, działacz społeczny związany z Pracownią Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia", Andrzej Szamborski, współwłaściciel firmy Trako Wierzbicki i Wspólnicy z Wrocławia, Marcin Bazylak, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej, oraz Tomasz Nawrocki, dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego.

Razem z ekspertami porozmawiamy o przemianie terenów poprzemysłowych i tworzeniu przestrzeni publicznych. Jakie warunki teren musi spełnić, by stał się nowym centrum miasta? Jak tworzyć dobrą przestrzeń publiczną? Czy zawsze najważniejsze są pieniądze? Jakich błędów uniknąć przy kreowaniu takiej przestrzeni? Jakie szanse ma Fabryka Pełna Życia? Skąd może czerpać wzory? Wcześniej odbędą się zamknięte warsztaty dla grupy mieszkańców oraz aktywistów miejskich z Dąbrowy Górniczej.

Wspólnie zastanowimy się, gdzie dziś jest centrum miasta? Jakie są funkcje centrum Dąbrowy? Czego tu brakuje? Co ludzie mają lub chcieliby mieć w swojej dzielnicy? Czego szukają w innych dzielnicach? Dlaczego tam jeżdżą? Jakie funkcje centrum są "mobilne", czyli co można przenieść do dawnej fabryki? Na zakończenie przygotujemy rankingową listę życzeń sposobów wykorzystania fabryki.

"Wyborcza na żywo" to spotkania z dziennikarzami lub publicystami którzy goszczą na łamach. Rozmawiamy o sprawach lokalnych, jak i na tematy polityczne, gospodarcze, kulturalne. Zapowiedzi spotkań publikujemy na stronach lokalnych i na wyborcza.pl/nazywo



Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.