Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu
Anna Adamus-Matuszyńska będzie jednym z gości konferencji z cyklu "Miasta Idei", którą "Gazeta Wyborcza" organizuje dziś w Rybniku. Będzie ona poświęcona reklamom w mieście.

- Tak długo, jak będziemy żyli w gospodarce wolnorynkowej, tak długo walka z reklamami będzie bardzo trudna - mówi dr Anna Adamus-Matuszyńska z Uniwersytetu Ekonomicznego.

Wyjaśnia, że to efekt rachunku ekonomicznego. Na reklamach zarabiają właściciele posesji, właściciele nośników, wykonawcy reklam. - Również my jako klienci potrzebujemy reklam, bo to dla nas informacja - mówi.

Potrzeba reklam nie usprawiedliwia chaosu

Podkreśla jednak, że to w żadnym wypadku nie usprawiedliwia chaosu i braku estetyki. - Samowola i psucie przestrzeni publicznej są niedopuszczalne. Wolny rynek i jego zasady nie zwalniają nas z obowiązku ustalenia reguł, gdzie i jakie reklamy mogą wisieć. Takie rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich - mówi pani doktor.

Ważne jest jednak to, że nie może to być odgórny zakaz. Jej zdaniem reguły powinny być efektem konsultacji społecznych z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami.

- Reklamodawcy mogą zyskać na uporządkowaniu tych kwestii. Dziś reklamy giną w tłumie innych. Nawet krytycy i przeciwnicy reklam w mieście mogą zmienić zdanie, gdy zobaczą, że w tej dziedzinie panuje ład - dodaje.

" Miasto musi się podobać. Miasto bez kitu i kiczu"

Dzisiaj organizujemy w Rybniku spotkanie z cyklu "Miasta Idei". Podczas konferencji razem z gośćmi spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy musi być u nas brzydko. Co takiego sprawia, że nie szanujemy estetyki naszej wspólnej przestrzeni? Dlaczego nie chcemy żyć w ładnym miejscu? Wolimy je oglądać za granicą?

Omówimy też plan Rybnika, który chce stopniowo ograniczać liczbę reklam w pełnym zabytków centrum miasta. Czy taki plan ma w ogóle szanse powodzenia? Jak rozmawiać o takiej zmianie z mieszkańcami? Kto na tym straci, a kto zyska? Czy dziś ktoś w ogóle zwraca uwagę na reklamy w mieście? Jak powinny wyglądać dobre reklamy?

Serdecznie zapraszamy do udziału w tym unikatowym projekcie! Spotykamy się na Kampusie UEK w Rybniku (ul. Rudzka 13c) o godz. 12.30. Wstęp na konferencję jest bezpłatny. W dyskusji wezmą udział: Piotr Kuczera - prezydent Rybnika, Wojciech Student - doradca prezydenta Rybnika, Anna Adamus-Matuszyńska - ekspert PR, doradca miast z UE w Katowicach, Lech Kaczoń - prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, Aleksander Krajewski - społecznik i członek zarządu SARP w Katowicach, Justyna Szklarczyk-Lauer - kierowniczka Katedry Projektowania Graficznego ASP w Katowicach, Robert Konieczny - architekt, jeden z najczęściej publikowanych polskich architektów za granicą

Wcześniej, bo o godz. 10, odbędą się zamknięte warsztaty dla grupy mieszkańców, społeczników, architektów i przedsiębiorców.

Podczas warsztatów zastanowimy się razem z mieszkańcami, co jest dla nich ważne w przestrzeni miasta. Na chodniku, na ulicy, przy kościele, w parku. Na co, spacerując po mieście, zwiedzając je i używając każdego dnia, zwracają uwagę. Jaki element wystroju centrum miasta zapamiętują, co chętnie zastosowaliby we własnym ogrodzie, na swojej ulicy. Zapytamy mieszkańców, czy powiesiliby u siebie w ogrodzie reklamy i pod jakimi warunkami. Zapytamy, jak mieszkałoby im się z widokiem na płot pełen reklam. Jak przekonaliby sąsiada, by je ograniczył? Zapytamy też, co mieszkańcy sądzą o reklamach w centrum. Czy powinny wisieć w każdym miejscu, bo przecież każdy może się reklamować? Na koniec postaramy się przygotować projekt zasad reklamowania się w Rybniku. Będzie to punkt wyjścia do dalszych rozmów w tej sprawie.

"Wyborcza na żywo" to spotkania z dziennikarzami lub publicystami, którzy goszczą na łamach. Rozmawiamy o sprawach lokalnych i na tematy polityczne, gospodarcze, kulturalne. Zapowiedzi spotkań publikujemy na stronach lokalnych i na wyborcza.pl/nazywo



Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.